Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stark förbättring för Gotlandsbolaget

Gotlandsbolaget har förbättrat sitt resultat i år. Foto: Ulo Maasing.

Trots ett något minskat resande redovisar Gotlandsbolaget med Destination Gotland ett förbättrat rörelseresultat för perioden januari – september i år jämfört med samma tid i fjol. Rörelseresultat blev 223 miljoner kronor mot 33 miljoner förra året. Det framgår av Gotlandsbolagets delårsrapport som presenterades på tisdagsmorgonen.

Förbättringen beror enligt Gotlandsbolaget på att lönsamheten förra året påverkades av förlusterna för Hansa Destinations och trafiken mellan Sverige och Tyskland. Dessutom har priserna i Gotlandstrafiken höjts medan drivmedelspriserna har stabiliserats på lägre nivåer än i fjol.

De starka säsongsvariationerna i Gotlandsbolagets verksamhet framgår tydligt av delårsrapporten. Hälften av intäkterna hämtade företaget in under sommarmånaderna juli – september som också uppvisar ett rörelseresultat på 278 miljoner mot 189 miljoner samma tid i fjol.

– Redan under de två första kvartalen under 2023 kunde vi se att besluten att inte bedriva Hansa Destinations linje till Rostock under 2023 samt justera Destination Gotlands biljettpriser gav effekt genom ett stärkt resultat jämfört med förluståret 2022. Nu efter högsäsongen kan vi konstatera att åtgärderna slagit igenom, skriver Gotlandsbolagets vd Håkan Johansson i en kommentar till delårsrapporten.

– Vi är också i en intensiv fas tillsammans med Viking Line inför lanseringen av vår gemensamma kryssningssatsning våren 2024. Med den kommer vi kunna välkomna fler besökare till Gotland. Samtidigt fortsätter våra satsningar på boendeanläggningar på Gotland och vi hoppas kunna dela med oss mer av våra planer under början av 2024.

Han betonar också att Gotlandsbolagets främsta fokus är att vinna Trafikverkets upphandling av Gotlandstrafiken under perioden 2027 – 2035.

Taggat som: , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)