
Av de 127 nya regionbussarna i Kronoberg är 78 från Scania och de övriga från Daimler Buses Sverige. Foto: Länstrafiken Kronoberg/Mats Samuelsson.
I samband med tidtbellskiftet den 10 december sätts 127 nya regionbussar i trafik av Connect Bus på uppdrag av Länstrafiken Kronoberg. Trafiken ska vara helt fossilfri. 58 procent av regionbussarna drivs då med biogas och 42 procent med HVO. Bussarna levereras av Scania samt Daimler Buses Sverige.
Det sker en rejäl förnyelse av bussflottan i Kronoberg när Connect Bus tar över kollektivtrafiken i regionen efter Bergkvarabuss. Totalt 127 nya bussar sätts då i trafik på uppdrag av Länstrafiken Kronoberg.
Det var i juni 2021 som Connect Bus (då Karlssonbuss) i en upphandling tilldelades all stads- och regionbusstrafik i Kronoberg. Ursprungligen skulle trafikstarten ha skett i juni i år, men tilldelningsbeslutet överklagades vilket gjorde att trafikstarten sköts fram till december.
På tisdagen presenterade Länstrafiken Kronoberg och Connect Bus de nya regionbussarna. Till stadstrafiken i Växjö har Connect Bus beställt 47 elbussar från Ebusco, men där är leveranserna försenade.
Bland nyheterna på de nya regionbussarna finns infotainmentskärmar med bland annat information om anslutande trafik, nyheter och väder. Vidare finns barnstolar från Sit-safe, yttre utrop av destination och möjlighet till laddning av mobiler ombord.
I regionbusstrafiken kommer Connect Bus att använda bussar från tre olika bussmärken. Det är 13- och 15-metersbussar i olika versioner från Scania, 13- och 15-metersbussar från Mercedes-Benz samt 14-meters dubbeldäckare från Setra.
Bussidorna pryds med bilder från kommunerna i Kronoberg.
Lämna ett svar