
Skellefteå Buss´ trafikavtal bör sägas upp, anser företrädare för Svenskt Näringsliv och Sveriges Bussföretag. Foto: Skellefteå Buss.
Kommunägda Skellefteå Buss´ trafikavtal bör sägas upp och upphandlas på nytt. De största vinnarna blir skattebetalarna i regionen och kommunen. Det skriver Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund och Stefan Sagebro, expert på konkurrensregler vid Svenskt Näringsliv i en debattartikel i Norran på fredagen (klicka här).
De båda pekar på en rapport som EY gjort om stadstrafiken i Örebro där EY jämför de ekonomiska konsekvenserna av att köra stadstrafiken i offentlig regi, respektive upphandlad i konkurrens (klicka här).
– Rapporten visar att kostnaden för stadstrafiken i Örebro ökat efter övertagande i egen regi, skriver Anna Grönlund och Stefan Sagebro.
I januari i år beslutade kommunfullmäktige i Skellefteå att det kommunägda Skellefteå Buss ska delas i två bolag, ett för regiontrafiken och ett för stadstrafiken. Bolaget för regiontrafik ska avvecklas när befintliga avtal löper ut. Beslutet kom efter att Skellefteå Buss fått kritik från bland andra Svenskt Näringsliv för att driva både lokaltrafik i egen regi och samtidigt omfattande regiontrafik i konkurrens med näringslivet.
– Men även lokaltrafiken bör konkurrensutsättas. Uppdragen ska gå till det företag som kan erbjuda bästa förhållande mellan pris och kvalitet, skriver artikelförfattarna.
– Det branschen vill göra är att kunna delta i upphandlingar kring kollektivtrafiken, där privata företag får möjlighet att konkurrera på en rättvis bussmarknad på samma sätt som bussföretag gör över hela Sverige. Vill Skellefteå växa måste platsen vara attraktiv för näringslivet att verka på och det skapas inte genom att utestänga duktiga entreprenörer från marknaden.
Lämna ett svar