Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

VDL Citea: Nonstop under 24 timmar

Under realistiska förhållanden har VDL:s elbuss nya Citea klarat 546,7 kilometer på en laddning. Foto: VDL.

Med målet att under realistiska förhållanden köra mer än 500 kilometer nonstop under timmar har busstillverkaren VDL testat den nya generationen av den eldrivna stadsbussen Citea som lanserades förra året. Lyckat, konstaterar busstillverkaren.

Testet gjordes i september med en tolvmeters låggolvsversion av nya Citea. Bussen hade ett batteripaket på 490 kWh och lastades med 16,5 ton för att simulera ett realistiskt antal passagerare.

Med start vid VDL:s anläggning i Valkenswaard i Nederländerna kördes sedan bussen på flera olika busslinjer i och omkring staden Eindhoven. Bussen kördes huvudsakligen på linjer som motsvarar testnormen SORT-2, det vill säga stadslinjer med en genomsnittshastighet på 18 km/tim. Men bussen kördes även på SORT-1-sträckor (linjer i stadskärnan med en snitthastighet på 12 km/tim) samt på SORT-3-sträckor (linjer i ytterområden med en genomsnittshastighet på 25 km/tim).

SORT är den internationella kollektivtrafikunionens UITP:s testförfarande för klass bussar. Det är en testcykel som används för att jämföra olika bussar.

Bussen stannade vid samtliga hållplatser längs linjerna. Förarna avlöstes vid järnvägsstationen i Eindhovens centrum efter fyra timmars körning utan paus. Vädret var varmt, cirka 30 grader dagtid och 21 grader på natten.

Testet startade med fulladdade batterier klockan 13 den 10 september och avslutades klockan 15.14 dagen därpå, alltså efter drygt 25 timmar.

Det första förarbytet gjordes klockan 17 den 10 september. Då hade bussen kört 74 kilometer och batteriladdningen var nere på 87 procent. Klockan 21 hade bussen kört 146 kilometer och batteriet var nere på 72 procent.

Vid nästa förarbyte, klockan 1 på natten, var körsträckan uppe i 222 kilometer och batteriet nere på 57 procent. Klockan 5 på morgonen var motsvarande siffror 302 kilometer respektive 44 procent. Klockan 9 på morgonen var batterikapaciteten 30 procent och körsträckan uppe i 374 kilometer.

När bussen nådde 24-timmarsmålet, klockan 13 den 11 september hade bussen körts 471 kilometer och batteriet var nere på 12 procent. Strax efter klockan 15 rullade bussen åter in på VDL:s anläggningar i Valkenswaard. Då återstod tre procent av batteriets kapacitet. Bussen hade då körts 546,7 kilometer under 26 timmar och 14 minuter. Genomsnittshastigheten under hela testet var 20,84 km/tim och bussen hade stannat vid en hållplats i genomsnitt 1,4 gånger per kilometer.

VDL har producerat en video om testet:

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)