Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Dyster tid för det kollektiva resandet”

Regeringens första år och två budgetar har varit en dyster period för det kollektiva resandet, skriver Transportföretagens vd Marcus Dahlsten och Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund i en debattartikel i Altinget. Foto: Ulo Maasing.

”Utvecklingen för bussbranschen har under flera år varit oroande. Och ur kollektivtrafikens synvinkel har regeringens första år och två budgetar varit en dyster period. Risken är nu att viktiga projekt får skjutas på framtiden eller att de uteblir helt. Utan regeringens stöd kan inte kollektivtrafiken nå sin fulla potential som den gröna motorn i persontransporternas klimatomställning.” Det skriver Transportföretagens vd Marcus Dahlsten och Sveriges Bussföretags vice vd och branschchef Anna Grönlund i en debattartikel i Altinget (klicka här).

Där pekar de på siffror i Sveriges Bussföretags årliga statistikrapport som vi tidigare rapporterat om (klicka här). Rapporten kom av en slump ut samma dag som det blev känt att Region Örebro län planerar att avveckla femton busslinjer för att spara pengar (klicka här) och SL i Storstockholm förbereder kraftiga nedskärningar av busstrafiken i Stockholms innerstad samt på Lidingö (klicka här).

– I kölvattnet av pandemin och Rysslands invasion av Ukraina har kollektivtrafiken sett skenande kostnader, samtidigt som resandet inte helt är tillbaka på pre-pandeminivåer. Utöver detta har regeringen vidtagit åtgärder som ger regionerna hela det ekonomiska ansvaret för elektrifieringen av bussflottan. Utan statens stöd kan inte kollektivtrafiken nå sin fulla potential, och med ökad andel kollektivt resande förbli den gröna motorn i persontransporternas klimatomställning, skriver Marcus Dahlsten och Anna Grönlund.

De pekar på att kollektivtrafikens intäkter nu närmar sig nivåerna från innan pandemin, men att kostnaderna ökar i en klart snabbare takt. Resultatet är underskott, höjda biljettpriser och/eller neddragningar av trafiken.

– Borttagna linjer eller minskad turtäthet gör kollektivtrafiken mindre attraktiv. Färre kommer att se kollektivtrafiken som ett relevant resval i sin vardag, skriver artikelförfattarna.

De konstaterar att regeringen i somras meddelade att stadsbussar inte längre ska omfattas av elbusspremien, bara region- och turistbussar.

– I praktiken har därmed regeringen avskaffat elbusspremien. Regeringen har pekat ut elektrifieringen av fordonsflottan som en avgörande faktor för att nå klimatmålen, men väljer att dra in på dess finansiering, skriver Dahlsten och Grönlund.

De tar också upp stadsmiljöavtalen som regeringen avvecklar.

– Givet de ekonomiska utmaningarna för kommunerna och regionerna hade en fortsättning på avtalen säkerställt att viktiga infrastruktursatsningar för det kollektiva resandet kunnat genomföras. Risken är nu att viktiga projekt får skjutas på framtiden eller att de uteblir helt.

Taggat som: , , , , , ,

2 kommentarer »

  1. Har man inte pengar till en ny Volvo får man köpa en begagnad Opel? Är det inte så kapitalismen fungerar?
    Trafikens kostnader ökar, som så mycket annat i samhället. Då har man två alternativ. Bedriva trafiken enligt den kassa man har. Eller så ökar man sin kassa så man kan betala vad det kostar. Är det inte så ekonomin fungerar?
    Har själv gått från att ha åkt buss 4 ggr om dagen när jag jobbade delade tjänster till 2 bussresor på 6 månader som pensionär. När pensionen bara är ynka 50% av lönen så måste man välja mellan mat, bostad, resor och nöjen. Tror att de flesta idag vänder på slantarna och nöjesåkning prioriteras därför alltid bort. När dessutom hög- och medelinkomsttagarna har möjlighet att jobba på distans flera dagar i veckan så blir det tomt i bussarna. Tiderna förändras och resandeströmmarna likaså, inget varar för evigt, anpassa sig eller dö ut?
    Hoppas bara politikerna är beredda att öka trafiken snabbt om antalet resenärer ökar i framtiden. Fast då gäller det ju att ha både bussar och bussförare redo? Det sistnämnda är väl svåraste hindret att utöka kollektivtrafiken. Man undrar när yrket ska bli så attraktivt att bussar inte behöver ställas in på grund av personalbrist dessutom!

  2. Hur mycket sämre SL gör det för oss som åker SL här i Stockholm i gen tyvärr. Mera som bara kommer ta sin bil i stället tack vore SL dåligt beslut i gen tyvärr. Mycket mera pengar kommer SL förlora på det här dålig besuttet SL gör nu i tyvärr. Hur mycket sämre SL har gott det här på Lidingö redan tyvärr. Hur många flera som tar sin bil tack vore SL mycket dåliga beslut i gen tyvärr. Buss 203 som gick från Ropsten till Larberg. Det var en mycket bra buss som SL god om helt och hållet tyvärr. Buss 233 försvann tyvärr mycket dåligt beslut SL tog i gen är på Lidingö tyvärr. Buss 238 som SL hittar på så är mycket sämre än buss 203 som gick till från Ropsten till näset till Larberg då mycket bättre buss det än nya buss 238 som går nu mycket dåligt på hitt från SL i gen tyvärr. Buss 202 tog SL bort helt och hållet. Ropsten Torsvik sväng slutat hållplats Lidingö centrum. Här SL gör nu är det sämsta som SL någon sin har gott här på Lidingö tyvärr. Ta bort en mycket viktig buss som buss 221 tyvärr. Det är så här SL kommer bara och förlora mera resenär tyvärr . Mindre in tänker kommer SL få tack vore SL gör på det här viset tyvärr i gen tyvärr. Dra bort många bussar i hela Stockholm blir bara mindre intäkter i slutat ändan tyvärr. Mer och mer ta sin bil i stället. Tack vore SL gör så här i gen tyvärr. Jag har hört att man måste satt för och gå i vinst. Så man får mera som tar buss i stället för sin bil i stället. Ni SL kommer bara förlora mycket mera pengar nu tyvärr. Men ert val tyvärr. Från Christian Ziegler 😃

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)