Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elektrisk färjetrafik mellan Rødby och Puttgarden

Scandlines hybridfärja Schleswig-Holstein på väg ut ur hamnen i Puttgarden. Foto: Matthias Tasler/Scandlines.

Rederiet Scandlines sätter nästa år in sin första emissionsfria färja på rutten Rødby – Puttgarden. Rederiets ambition är att all trafik på rutten ska vara emissionsfri 2030. Scandlines har också som mål att företagets hela verksamhet ska vara emissionsfri 2040.

Scandlines har sedan 2013 investerat närmare tre miljarder danska kronor i grön teknologi, exempelvis nya hybridfärjor till linjen Gedser – Rostock, rotorsegel, algavvisande silikonmålning som spar energi och andra åtgärder.

Nästa steg är nu att bygga om två av de fyra passagerarfärjorna på rutten Rødby – Puttgarden till pluginfärjor så att de kan laddas med grön el i såväl Rødby som i Puttgarden. I genomsnitt kommer färjorna att på endast tolv minuter kunna laddas med minst 80 procent av den energi som används under en överfart i 18,5 knops hastighet.

För att klara det investerar rederiet i ett stort energilagringssystem om 10 MWh ombord på båda färjorna, laddmöjligheter ombord samt solpaneler ombord på båda fartygen.

Totalt handlar det om en investering på mer än 230 miljoner danska kronor för att elektrifiera de båda färjorna. Ombyggnaden av färjorna inleds i slutet av 2024.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)