Till våren kommer den tyska huvudstaden att få en fullstor, självkörande buss i linjetrafik. Det är en del av ett stort forsknings- och utvecklingsprojekt, kallat BeIntelli och där en rad aktörer samverkar, bland andra Berlins Tekniska Universitet, busstillverkaren MAN och expertis från flera andra företag och forskningsinstitutioner.
Häromveckan presenterades den självkörande bussen för experter och press i Berlin och nu provkörs bussen på slutet område under ett antal veckor. Till våren, preliminärt från någon gång i mars, ska den sättas i trafik med passagerare i centrala Berlin. Men redan innan dess kommer den att rulla ut på gatorna.
Utrustad med den senaste sensorteknologin ska bussen köra en helt digitaliserad linje med digitaliserade hållplatser. Linjen går från berömda Brandenburger Tor i hjärtat av Berlin, via en mäktig aveny genom den stora parken Tiergarten till Ernst-Reuter-Platz i västra Berlin och därifrån till en annan berömd Berlinbyggnad, Kaiser Wilhelm Gedächtniskirche.
Resan ska gå i för stadstrafik normala hastigheter.
Själva bussen är en tolv meter lång eldriven stadsbuss, MAN Lion´s City E. 49 sensorer på bussen övervakar den omgivande trafiken och tredimensionella Lidarsensorer har en viktig funktion för att färden ska vara säker.
Att resa med bussen kommer att vara gratis och en säkerhetsförare finns ombord. Resenärerna kan på skärmar i bussen följa färden, hur tekniken arbetar och allt som händer i realtid.
Äntligen?