Utbildare av yrkesförare kan få möjlighet att bedriva fjärrundervisning i större omfattning än i dag. En del självstudier kan också få ske med hjälp av e-lärande. Det föreslår Transportstyrelsen i dag till regeringen. Transportstyrelsen menar att förslaget kommer att göra det enklare att utbilda sig till yrkesförare, men också att fortbilda sig.
Bakgrunden är att fortbildningen för yrkesförare drabbades hårt under pandemin. För att undvika att det skulle bli brist på yrkesförare tillät regeringen att hela fortbildningen kunde genomföras som fjärrundervisning under en begränsad tid under 2021.
Nu har Transportstyrelsen på regeringens uppdrag utrett möjligheterna att modernisera utbildningen inom yrkesförarkompetens. Större delen av transportbranschen delar enligt utredningen Transportstyrelsens bedömning att lärarledd undervisning behövs på både grundutbildning och fortbildning. Praktiska inslag måste ingå för att yrkesförarutbildningen ska bli bra.
– Vi föreslår nu ett antal ändringar av förordningen om yrkesförarkompetens. Det är inga nya tvingande krav, utan vi öppnar upp för de utbildningsanordnare som vill modernisera utbildningen genom fjärrundervisning och e-lärande att kunna göra det i viss utsträckning, säger Mats Hjälm, utredare vid Transportstyrelsen.
Transportstyrelsen föreslår också att ett begränsat antal timmars körträning kan få ske genom avancerade simulatorer i stället för på väg, i syfte att bedöma förarens kunskaper.
– En modernare utbildning kommer att göra det lättare för elever och förare att delta. Det sparar tid, ger lägre kostnader och minskar utsläppen då man inte måste resa vid varje utbildningstillfälle, säger Mats Hjälm.
Från och med den 1 juni 2023 ska delkurser rapporteras elektroniskt till Transportstyrelsen. För att minska utbildarnas administration och kostnader så föreslås därför att kravet på intyg efter varje delkurs utgår.
Lämna ett svar