MAN levererade flest utsläppsfria stadsbussar i EU under det tredje kvartalet i fjol. Det framgår av nya data från den ideella, internationella tankesmedjan och forskningsinstitutet ICCT (International Council on Clean Transportation). ICCT kartlägger bland annat kontinuerligt försäljningen av lastbilar och bussar i EU fördelat på drivmedel. Siffrorna visar också att en nykomling från Kina har tagit sig in på bussmarknaden i EU.
Bussar utgjorde under det tredje kvartalet endast sju procent av alla tunga fordon som levererades i EU under det tredje kvartalet. Av de 7 000 bussar som såldes var 1 100 emissionsfria. Det motsvarar 16 procent av de sålda bussarna.
Av stadsbussarna var 36 procent batterielektriska, 27 procent dieseldrivna (inräknat biodiesel), 25 procent hybridbussar och tio procent gasbussar (främst naturgas).
Av övriga bussar, främst turist- och långfärdsbussar, var endast en procent batterielektriska, fyra procent gasbussar och 95 procent dieselbussar.
I fyra länder, Nederländerna, Danmark, Irland och Finland, såldes under tredje kvartalet endast emissionsfria stadsbussar. I fem andra länder svarade elbussarna för över hälften av de nya stadsbussarna. Dessa länder är Portugal, Grekland, Rumänien, Belgien och Polen.
MAN var marknadsledande när det gäller utsläppsfria bussar och svarade för tolv procent av de levererade bussarna. På andra plats kom Yutong med elva procent av de utsläppsfria bussarna.
Trea placerade sig en nykomling på marknaden. Det var kinesiska Guangtong med 120 emissionsfria bussar vilket motsvarar elva procent av dessa. Innan dess hade Guangtong endast sålt nio bussar i EU.
På den kinesiska marknaden ligger Guangtong inte ens bland de tio största tillverkarna av utsläppsfria bussar.
Efter Guangtong kom Solaris, Mercedes-Benz, BYD, Caetano och Heuliez. Alla andra märken tillsammans hade drygt 30 procents marknadsandel.
Lämna ett svar