Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

73 Keolisbussar nu i Ukraina

Några av de 73 bussar som Keolis Sverige har donerat till Ukraina. Foto: Keolis.

Nu är de 73 bussar som Keolis Sverige har skänkt till Ukraina för att där användas som skoilbussar framme, uppger trafikföretaget. Av totalt 370 bussar som donerats genom EU-kommissionens kampanj ”Skolbussar för Ukraina”, står Sverige för 77.

– Det var i november 2022 som EU-kommissionen tillsammans med Ukrainas första dam, Olena Zelenska, lanserade solidaritetskampanjen ”Skolbussar för Ukraina”. Syftet var att uppmuntra offentliga och privata företag att skänka bussar till Ukraina för att ukrainska barn ska kunna ta sig till sina skolor.

Kampanjen har genererat 370 bussar, varav 100 har köpts in av EU-kommissionen och 271 donerats av europeiska myndigheter och företag.

– Att Keolis Sverige kunnat skänka hela 73 av dessa bussar är inte bara en stolthet för oss utan även ett starkt tecken på vårt engagemang och samhällsansvar, säger Mikael Wågberg, VD för Keolis Sverige.

Keolis uppmanar nu sina branschkollegor att överväga liknande donationer, särskilt med tanke på att de ålderskrav som ofta finns på bussar i Sverige kan leda till att användbara fordon blir tillgängliga.

– Det finns en unik möjlighet att göra en verklig skillnad för barnen i Ukraina, säger Mikael Wågberg.

I arbetet med att skänka bussar till Ukraina har Keolis Sverige samarbetat med flera partners som tekniskt och logistiskt har bidragit till att bussarna ska vara i bra skick när de sänds till landet:

Företagen är:

Exide, som har donerat de batterier som behöver bytas i bussarna som går till Ukraina;
Svenska Bussglas som har donerat alla rutor som behöver bytas i de bussar som går till Ukraina;
Huzells Tunga Delar har skänkt busskomponenter som behövs när bussarna servas innan de går i väg till Ukraina;
Svensk Bilprovning har kostnadsfritt säkerställt besiktningen av bussarna som går till Ukraina;
GA Lindberg har levererat motorolja till bussarna.
B&B Nacka har hjälpt Keolis att flytta bussarna till den depå där de servades innan de skickades till Ukraina.

Taggat som: , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)