Stadsbussarna i Uppsala, som körs av Gamla Uppsala Buss, skadas i allt större utsträckning av farthinder på gatorna. Det rapporterar Sveriges Radio P4 Uppland. Länkarmar och ledbussarnas led tar stryk av fartguppen.
– Normalt köpte vi in leddetaljer för 150 00 på ett år. Nu är det över en miljon, säger Tommy Rydbeck, teknisk chef på Gamla Uppsala Buss till P4 Uppland.
Även reparationskostnaderna för leden på ledbussarna har ökat till över en miljon om året och drivmedelskostnaderna har gått upp med 5 – 7 procent på grund av fartguppen samtidigt som resorna går långsammare.
– I slutändan kommer det att drabba våra resenärer. Vi måste höja priset på grund av alla reparationer, säger Tommy Rydbeck.
Han säger till P4 Uppland att antalet farthinder idag ”är våldsamt mycket mer än för bara två år sedan”.
– Jag har inte åkt i någon annan stad som har så många fartgupp som Uppsala.
Enligt uppgifter från Gamla Uppsala Buss passerar företagets bussar fartdämpande åtgärder 40 000 gånger, varav 29 000 fartgupp. En förartjänst innebär i genomsnitt passage över 100 fartgupp men vissa tjänster har ända upp till 200 fartgupp på en dag.
Gamla Uppsala Buss har drygt 190 bussar för linjetrafik och omsorgstrafik.
Lösning: ersätt guppen/bulorna med shikaner(svängande farthinder)