Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Jönköping: Pålitliga bussar och struliga tåg

Pålitliga i fjol: 99.9 procent av alla bussturer i Jönköpings län kördes verkligen i fjol. Foto: Ulo Maasing.

Resenärerna har återvänt till kollektivtrafiken i Jönköpings län och är nu lika många som innan pandemin. Ändå hade den regionala tågtrafiken massor av inställda turer under 2023. Men busstrafiken hade en mycket hög regularitet. 99,9 procent av alla turer gick verkligen och endast ett fåtal turer ställdes in. Det framgår av verksamhetsberättelsen för Jönköpings Länstrafik, JLT.

De småländska regionaltågen, Krösatågen, hade till skillnad från bussarna stora problem under fjolåret. Nästan var femte tåg blev inställt. Mer exakt gick endast 81,4 procent av turerna. Orsaken är gamla tåg som har krävt mer underhåll än planerat, likaså planerade banarbeten.

Opålitliga. Var femte Krösatågsavgång ställdes in förra året. Foto: Ulo Maasing.

En del av Krösatågen är dieseldrivna men bara 20 procent av trafiken med dieseltåg använde i fjol förnybart drivmedel. I busstrafiken kördes alla bussar på förnybart drivmedel, såväl i stadstrafik som i regiontrafik.

Totalt gjordes i fjol 22,1 miljoner resor med JLT:s bussar och tåg. Det är lika många som 2019, det sista året innan pandemin, men något lägre än vad JLT hade som mål. Jämfört med 2022 ökade resandet med cirka 32 procent. Ökningen i december 2023 var 18 procent, jämfört med samma månad år 2022.

Mest ökade resandet i stadstrafiken i Jönköping. Samtidigt är biljettfusket omfattande i stadstrafiken där: 900 000 resor gjordes med stadsbussarna i Jönköping utan att resenären hade giltig biljett.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)