Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Sverige i europeisk gasbusstopp

Inget annat land i Europa har en så hög andel gasbussar som Sverige. Foto: Ulo Maasing.

Inget annat land i Europa kommer i närheten av Sverige när det gäller hur stor del av bussflottan som drivs med gas. Samtidigt har Sverige en av Europas yngsta bussflottor. Bara Österrike och Luxemburg har en lägre genomsnittsålder på sina bussar. Det framgår av ny statistik från de europeiska fordonstillverkarnas branschorganisation ACEA.

ACEA sammanställer varje år statistik över de motorfordon som rullar på de europeiska vägarna. Statistiken har en viss eftersläpning, så de siffror ACEA nu presenterar gäller läget 2022.

Antalet bussar i trafik EU var då enligt ACEA nästan 721 000. Lägger man till Island, Norge, Schweiz och Storbritannien uppgick antalet bussar till nästan 831 000. I Sverige fanns då 14 239 bussar i trafik.

Sverige har en av de yngsta bussflottorna i EU med en genomsnittsålder på vagnparken på 6,8 år. Endast Österrike (4,4 år) och Luxemburg (6,3 år) hade en nyare bussflotta. Närmast efter Sverige kommer Frankrike (7,7 år), Danmark (7,9 år) och Tyskland (8,0 år).

Genomsnittsåldern på bussarna i EU var 12,5 år. De äldsta bussarna i EU hittar man i Grekland men Island har ännu äldre bussar. Där var bussarnas genomsnittsålder 18,9 år. Andra länder med ålderstigna bussar är Rumänien (17,1 år), Polen (16,1 år), Storbritannien (15,5 år) och Estland (14,8 år).

Dieselbussarna dominerar stort i EU där 90,5 procent av alla bussar var dieseldrivna 2022.Men i siffran ingår även bussar som körs på biodiesel.

Inget annat land kom i närheten av Sverige när det gäller andel gasbussar i bussflottan. Hela 18,5 procent av de svenska bussarna var gasdrivna. På andra plats kom Estland med 12,9 procent, Tjeckien med 8,6 procent och Spanien med 6,0 procent. Både biogasbussar och bussar som drivs med fossil naturgas ingår i siffrorna.

Omvänt hade Sverige den lägsta andelen dieselbussar. Endast 73,3 procent av bussarna här i landet var dieseldrivna, biodiesel inräknat.

6,4 procent av de svenska bussarna var batterielektriska. Där låg några länder långt före oss: Nederländerna med 15,9 procent, Irland med 13,1 procent och Luxemburg med 12,9 procent batteridrivna bussar.

Klicka här för att ladda ner den kompletta statistiken från ACEA.

Taggat som: , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)