Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Turistbussföretagen: Krigsplacering av bussnäringen behövs

Kjell Peterson, Svenska Turistbussföretagen: Det behövs en krigsplacering av bussnäringen. Foto: Ulo Maasing.

Vi behöver en ökad krigsberedskap. Under kalla kriget fanns en omfattande planering och överenskommelse mellan regering och bussnäring om samarbete. Nu behövs åter en krigsplacering av bussnäringen. Det skriver Svenska Turistbussföretagen genom sin ordförande Kjell Peterson i ett brev till civilförsvarsminister Carl-Oskar Bohlin (M).

I brevet skriver Turistbussföretagen att säkerhetsriskerna för Sverige har ökat, bland annat på grund av kriget i Ukraina. Föreningen pekar också på att civilministern har uttalat att svenskarna bör vara bättre förberedda på ett krig.

– Vi behöver en ökad krigsberedskap. I det ingår att transportera medborgare till olika områden vid krig, vilket i sin tur kräver en effektiv transportplanering, skriver Turistbussföretagen.

Enligt vad bussmagasinet.se erfar har  flera bussföretag redan fått sina bussar krigsplacerade enligt brev till företagen förra året.

Turistbussföretagen menar att det blir allt mer nödvändigt att återupprätta den överenskommelse och planering som under kalla kriget fanns mellan bussnäring och regeringen.

– Det behövs åter en krigsplacering av bussnäringen.

I brevet framhåller Turistbussföretagen att ett fungerande beredskapssystem kräver bussar som klarar längre sträckor. Där är turistbussarna mest lämpade.

– Förbränningsmotorn är det maskineri som idag klarar längre transporter och som inte är beroende av exempelvis ett fungerande elnät eller biogas, skriver Svenska Turistbussföretagen.

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. Redan idag har flera av medlemsföretagen i Sveriges Bussföretag fått sina fordon krigsplacerade. Vi arbetar vidare med övriga beredskapsfrågor i nära samverkan med Transportföretagen och Svenskt Näringsliv som företräder den samlade transportnäringen och det privata näringslivet i dialog med Försvarsmakten.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)