
Daimler Truck, där Daimler Buses ingår, har nu passerat mer än en miljon uppkopplade fordon. Bild: Daimler Truck.
Digitaliseringen går snabbt när det gäller bussar och lastbilar. Daimler Truck, där bland annat Setra och Mercedes-Benz bussar ingår liksom Mercedes-Benz lastbilar har nu passerat totalt en miljon uppkopplade bussar och lastbilar globalt. Enorma mängder data skickas till och från de uppkopplade fordonen.
Lastbilarna dominerar naturligtvis bland de uppkopplade fordonen, men för Setra och Mercedes-Benz bussar är det plattformen OmniPlus som gäller för både digitala och klassiska, analoga tjänster.
För Mercedes-Benz lastbilar är det Fleetboard och Mercedes-Benz Uptime, i Nordamerika är det Detroit Connect medan Fuso i Asien har sin Truckconnect. De båda sistnämnda omfattar även bussar. Men även om namnen är olika är den digitala plattformen densamma.
Det är väldiga mängder data som de uppkopplade fordonen sänder och tar emot: 7 000 meddelanden i sekunden och 23,7 miljarder streamade och telemetriska meddelanden i månaden. Telemetri är trådlös överföring av mätdata.
Daimler Truck ser de uppkopplade tjänsterna och informationerna som ett viktigt konkurrensmedel.
– Med mer än en miljon uppkopplade fordon har vi ett heltäckande grund för att vidareutveckla och skala tjänster och lösningar som ökar kundvärde och varumärkeslojalitet samtidigt som vi förbättrar vår egen värdekedja, säger Marcus Claesson,IT-chef hos Daimler Truck.
Bland fördelarna med att ha fordonen uppkopplade är att mjukvaran i bussarna och lastbilarna kan uppdateras medan fordonen används, likaså att deras skick kan övervakas så att fel kan förebyggas och den tid som fordonen behöver servas på verkstad minskas.
Enligt Daimler Truck har exempelvis de oplanerade verkstadsbesöken för Mercedes-Benz lastbilar mer än halverats tack vare de uppkopplade tjänsterna. Och Daimler Truck i Nordamerika har genomfört mer än en halv miljon trådlösa uppdateringar på ett år.
Även för elbussar och eldrivna lastbilar har de digitala lösningarna en viktig funktion, exempelvis för effektiv laddning eller för att hålla koll på räckvidden, batteriernas skick och laddningsgrad med mera.
Lämna ett svar