Bussar och lastbilar har en avgörande betydelse för våra dagliga liv. Men Europa måste säkra att dess fordonsindustri inte bara är hållbar, utan också globalt konkurrenskraftig. Det säger Harald Seidel, ordförande i styrelsen för nyttofordons-avdelningen inom de europeiska fordonstillverkarnas branschorganisation ACEA. Han efterlyser bland annat en infrastruktur som motsvarar de krav och mål som EU har när det gäller bussar och lastbilar.
Seidel är också vd för lastbilstillverkaren DAF Trucks. Han pekar på att EU nyligen beslutade om de hårdaste kraven i världen när det gäller koldioxidutsläpp från bussar och lastbilar (klicka här).
– Det förutsätter en bra strategi för industrin och ett regelverk som hänger ihop, inte att man bara travar upp nya lagar på varandra. Buss- och lastbilstillverkarna gör sin del av jobbet genom att få ut batteri- och vätgasdrivna fordon på Europas vägar.
– Men det räcker inte att bara lagstifta om leverantörerna. Man måste också stödja efterfrågan på nollutsläppsfordon. De rätta förutsättningarna måste finnas på plats, säger Harald Seidel.
Det förutsätter, säger Seidel, att den nödvändiga infrastrukturen finns på plats, likaså tillräckligt med grön energi för att ladda eller tanka bussar och lastbilar.
– Annars satsar vi helt enkelt inte på fossilfrihet.
Lämna ett svar