Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stora nedskärningar hos busstillverkaren Van Hool

I förra veckan fanns Van Hool på plats på mässan Mobility Move i Berlin. Nu meddelar företaget att man kommer att vara ”mer selektivt när det gäller att ta emot nya beställningar från kollektivtrafiken.” Foto: Ulo Maasing.

Den välkända belgiska busstillverkaren Van Hool kommer att genomföra stora nedskärningar och även delvis ändra inriktning på verksamheten. Det bekräftade företagsledningen på måndagsförmiddagen efter ett samråd med fackliga organisationer. Vi har tidigare (klicka här) rapporterat om att Van Hool de senaste åren har hamnat i en allt svårare ekonomisk kris. Nu är det klart att busstillverkningen i belgiska Koningshookit avvecklas och att Van Hool kommer att koncentrera bussverksamheten till företagets fabrik i Makedonien.

Kvar i Koningshookit blir tillverkningen av trailers till lastbilar.

Men Van Hools bussdivision försvinner inte helt från Koningshookit. Kvar blir ett kompetenscentrum, forskning och utveckling, bygge av prototyper samt eftermarknad. I anläggningen där försvinner 1 100 arbetstillfällen under de kommande tre åren, varav 830 i år.

Van Hool förklarar företagets ekonomiska svårigheter med flera faktorer, bland annat pandemin, höga energikostnader, hög inflation samt globala problem när det gäller försörjningskedjorna för olika komponenter.

– Van Hools ledning är fast besluten att ta itu med dessa utmaningar och genom att genomföra företagets plan för återhämtning få tillbaka Van Hool på rätt spår, heter det i ett uttalande från företaget.

Där framhåller företagsledningen att Van Hool ska ändra sin strategiska inriktning, organisation och arbetsmetoder.

Tidigare har det läckt ut att Van Hool avser att sluta med tillverkning av stadsbussar och koncentrera sig på turist- och långfärdsbussar vid anläggningen i Skopje i Makedonien. Det bekräftas inte officiellt av företaget på måndagen.

Istället säger företagsledningen att Van Hool ”kommer att samarbeta med kunder från olika marknader, kollektivtrafik inräknat, för att diskutera konsekvenserna av företagets omställning. Det innebär att Van Hool kommer att vara mer selektivt när det gäller att ta emot nya beställningar från kollektivtrafiken.

Taggat som: ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)