Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Omtag i motvind för ökad marknadsandel

Presidierna för de branschorganisationer som driver att fyra av tio motoriserade resor ska ske med kollektivtrafik 2030: Bijan Zainali, Västra Götalandsregionen; Marcus Dahlsten, Transportföretagen; Elisabeth Björk, Region Värmland; Tomas Byberg, Byberg och Nordin; Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag; Martin Pagrotsky, Nobina Sverige; Monica Lingegård, SJ; Johan Oscarsson, VR Sverige; Johan Wadman, Svensk Kollektivtrafik och Pierre Sandberg, Tågföretagen. Foto: Svensk Kollektivtrafik.

För tre år sedan, 2021, enades kollektivtrafikbranschen om målet att fyra av tio motoriserade resor ska vara kollektiva 2030. Samtidigt presenterade organisationerna en rad förslag till politiska reformer till stöd för en utveckling av kollektivtrafiken. Många av dessa har mötts med kalla handen från regeringen. Och SL, som svarar för drygt hälften av all kollektivtrafik i landet är i färd med att genomföra dramatiska nedskärningar av trafiken. Nu är det dags för ett omtag, konstaterar de tre branschorganisationerna Sveriges Bussföretag, Svensk Kollektivtrafik och Tågföretagen.

Presidierna för de tre organisationerna bakom programförklaringen för fyra av tiomålet träffades i slutet av förra veckan och diskuterade ett omtag och en utveckling av projektet.

Omtaget ska ge en uppdaterad programförklaring som presenteras på Persontrafikmässan i Göteborg i november.

– Vi startade projektet i samband med pandemin, men samhället förändras ständigt med nya utmaningar som vi måste hantera för att nå målet – att 2030 ska 4 av 10 motoriserade resor vara kollektiva. Vägen mot målet måste ju anpassas löpande efter hur verkligheten ser ut, säger Johan Wadman, vd på Svensk Kollektivtrafik.

Det omtag organisationerna nu vill göra möts av en rejäl motvind.

Tidigare har organisationerna hävdat att det behövs en rad politiska reformer som regeringen med stöd av Sverigedemokraterna har ställt sig helt kallsinnigt till.

Dit hör statliga stöd till nystart av kollektivtrafiken liksom ett klimatanpassat reseavdrag som ska ersättas av en avståndsberoende och färdmedelsneutral skattereduktion.

En avskaffad moms på kollektivtrafikresor är inte heller något som regeringen har varit positiv till, inte heller en slopad förmånsskatt på månads- eller årskort från arbetsgivare.

Elskatten på el till elbussar ville organisationerna också ha bort – i spårtrafiken finns ingen sådan skatt. Något gehör hos regeringen har man inte fått. Däremot avskaffade klimatminister Romina Pourmokhtari (L) med någon veckas varsel elbusspremien för stadsbussar, trots branschens intensiva protester. Samtidigt har regeringen infört åtgärder som gynnar biltrafiken.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)