Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ekonomisk kris för busstillverkaren Van Hool – slutar med stadsbussar

En av MalmöExpressens bussar från Van Hool. Den belgiska busstillverkare slutar nu att tillverka stadsbussar. Arkivbild: Ulo Maasing.

En av Europas mest kända busstillverkare, belgiska Van Hool, är i en svår ekonomisk kris och företagets framtid är osäker, rapporterar det belgiska public serviceföretaget VRT. Van Hool har en tid sökt efter privata aktörer som kan bidra till en refinansiering av företaget men hittills inte lyckats.

På fredagsförmiddagen blev det klart att Van Hool slutar med tillverkningen av stadsbussar vid sin anläggning i Belgien. Produktionen av turistbussar fortsätter vid Van Hools fabrik i Makedonien. 600 av de cirka 2 500 anställda vid Van Hool i belgiska Kooningshooikt förlorar sina arbeten.

Detta enligt information från de fackliga organisationerna. Företaget kommer att ha en extra bolagsstämma på måndag och därefter gå ut med en officiell information.

Van Hools vd Filip van Hool. Foto: Ulo Maasing.

Van Hools busstillverkning i Belgien är olönsam och företaget har brottats med ekonomiska problem sedan början av coronakrisen.

Läget förvärrades när trafikföretaget De Lijn nyligen valde kinesiska BYD som leverantör av 92 elbussar. De Lijn ägs av den flamländska regeringen. Från flera håll har upphandlingen kritiserats hårt.

När nyheten nådde de anställda på fredagsmorgonen att Van Hool inte lyckats nå en refinansiering av företaget lämnade enligt VRT ungefär hälften av den personal som fortfarande arbetade sina jobb och gick ut i strejk. Sedan årsskiftet har en tredjedel av Van Hools medarbetare varit permitterade på grund av företagets ekonomiska svårigheter och brist på order.

Van Hool har tillverkat bussar i Koningshooikt i den flamländska kommunen Lier sedan 1947.

Produktionen av lastbilssläp med mera fortsätter i Belgien.

Taggat som: , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

2 kommentarer »

  1. vanHool var stora i tex Sverige för ett antal år sedan, men då de under lång tid legat på en högre prisnivå än övriga tillverkare, har det säkert bidragit till sviktande orders i en tid där priset spelar större roll än gediget byggda bussar och tradition.

  2. När en regering väljer en Kinesisk produkt före en inhemsk så inser man hur fel allting är !!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)