Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

550 kronor i hela landet – framgång eller katastrof

Sedan i somras går det att resa med all lokal och regional kollektivtrafik på en enda månadsbiljett för 550 kronor. Foto: Ulo Maasing.

En biljett för obegränsat resande på all lokal och regional kollektivtrafik i hela landet – framgångssaga eller ekonomisk katastrof? I somras infördes en sådan månadsbiljett i Tyskland, Deutschlandticket. Priset sattes till 49 euro per månad, cirka 550 kronor. Satsningen har fortsatt i år. Men många varnar nu för att den billiga månadsbiljetten kan leda till en ekonomisk katastrof för kollektivtrafiken. På Persontrafikmässan i Göteborg i höst tas erfarenheterna upp.

Till dem som varnar för att Deutschlandticket kan få omfattande, negativa konsekvenser hör både den tyska motsvarigheten till Svensk Kollektivtrafik, VDV, och Sveriges Bussföretags motsvarighet BDO.

Oliver Wolff, vd för den tyska lokaltrafikorganisationen VDV: Foto: VDV.

De båda organisationerna varnar för att biljetten skapar ett ekonomiskt underskott som på sikt hotar hela den tyska kollektivtrafiken. Många frågor kring finansiering och investeringar i kollektivtrafiken är nämligen olösta.

På Persontrafikmässan i Göteborg den 5 – 7 november kommer Oliver Wolff, vd för VDV, att föreläsa om bakgrunden, upplägget, utmaningen, resultaten och orosmolnen kring Deutschlandticket.

Biljetten Deutschlandticket infördes som en uppföljning på en kampanjbiljett som infördes under tre månader sommaren 2022. Den gav resenären tillgång till obegränsat resande i den lokala och regionala kollektivtrafiken i hela Tyskland för nio euro, en dryg svensk hundralapp, per kalendermånad.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)