Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Förarlös busspremiär i Finland

Finland får nu sin första ”riktiga” självkörande busslinje. Foto: Karsan.

Finland får nu sin första självkörande stora buss i reguljär linjetrafik. Bussen ska trafikera en 5,8 kilometer lång linje med 17 hållplatser och 20 övergångsställen för fotgängare i Tammerfors. Bussen är en åtta meter lång Karsan e-ATAK elbuss, alltså samma modell som trafikerar den självkörande busslinjen i norska Stavanger. Den turkiska busstillverkaren Karsan satsar målmedvetet på att introducera självkörande bussar i kollektivtrafiken.

Bussen i Tammerfors är självkörande enligt kraven för nivå 4 när det gäller autonoma fordon. Det innebär att fordonet kan ta över körningen fullt ut under vissa förhållanden, exempelvis på valda vägsträckor vid vissa tidpunkter. Fordonet ska också klara av att stanna på ett säkert ställe om föraren inte tar över när fordonet indikerar att autonom körning inte längre är tillåten.

Den buss som ska köra i Tammerfors ägs av Vy, men kommer att opereras av det finska företaget Remoted i Tammerfors. Företaget arbetar sedan flera år med att utveckla trafik med självkörande fordon.

Vy Buss är också det företag som sedan våren 2002 i samarbete med trafikhuvudmannen Kolumbus svarar för den självkörande bussen i Stavanger sedan våren 2022. Där, liksom i Tammerfors, samarbetar man med företagen Applied Autonomy och Adastec. I vintras flyttades trafiken till en mer krävande linje som bland annat går genom en lång tunnel, filbyten i tät trafik och högre hastigheter.

Vy är också genom Vy Flygbussarna engagerat i ett projekt med en självkörande busslinje mellan Arlanda flygplats och Arlandastad, även den tänkt att trafikeras med en elbuss från Karsan. Trafiken där kom aldrig igång eftersom parterna inte fick något ekonomiskt stöd från Vinnova. Men enligt vad bussmagasinet.se erfar kan ett nytt beslut om stöd från Vinnova komma att beviljas i vår vilket gör att projektet kan starta. Fler liknande projekt i Sverige är också på gång det närmaste året.

Den turkiska busstillverkaren Karsan satsar målmedvetet på att introducera självkörande bussar i kollektivtrafiken. I vinter ska exempelvis självkörande flygbussar sättas i trafik i Rotterdam och Haag (klicka här).

– Vi fortsätter att förändra världens transportinfrastruktur, särskilt i Europa, med våra eldrivna autonoma bussar. Karsan är ständigt först på varje marknad med den säljstrategi som vi har, säger Karsans vd Okan Baş.

– Projektet i Finland är en del av denna strategi.

Taggat som: , , , , , , , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

1 kommentar »

  1. Äntligen!!!
    Personalbristen är ett minne blott?

    Men är lagstiftningen klar för förarlösa bussar? Ja om en buss mosar en cyklist, inte alls omöjligt, vem döms då när det inte finns någon förare på plats. Ja, även om olyckan är självförvålad av cyklisten så brukar ju bussföraren bekas ut som skurken, men vem ska man nu skylla på?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)