
I SL-trafiken görs nu stora nedskärningar av ekonomiska skäl. Mer än varannan regional kollektivtrafikmyndighet beskriver sin ekonomi som ganska eller mycket dålig. Foto: Ulo Maasing.
Den ekonomiska situationen för landets kollektivtrafiktrafik är allvarlig. I en undersökning som buss- och tågoperatören Transdev har låtit göra uppger mer än hälften (55 procent) av landets kollektivtrafik-myndigheter att deras ekonomiska läge är ganska eller mycket dåligt. Nedskärningar och effektiviseringar nämns som möjliga åtgärder för att möta den ekonomiska pressen.
– Syftet med rapporten är att försöka få en bättre bild av hur de regionala uppdragsgivarna tror att kollektivtrafiken kommer utvecklas framåt och vad de förväntar sig av oss som operatörer, säger Jenny Hållmats – Bergvik, affärsutvecklingsdirektör på Transdev Sverige.
Förra gången Transdev lät göra en liknande undersökning var 2018. Sedan dess har mycket ändrats i samhället: pandemi, inflation, energikris…
För att möta de ekonomiska problemen säger tre fjärdedelar (76 procent) av de regionala kollektivtrafikmyndigheterna (RKM) nedskärningar och 73 procent effektiviseringar i organisationen, exempelvis genom att fokusera på områden där kollektivtrafiken behövs som mest.
Men de ekonomiska problemen kan enligt rapporten också mötas genom att gasa, öka intäkterna. Då kan förlorade resenärer vinnas tillbaka och nya lockas. Rapporten nämner prissegmentering så att resen’ärer kan skräddarsy biljetter efter sina egna behov, likaså att inkluder sista-kilometer-lösningar i biljetten.
Egen regi
En fjärdedel av kollektivtrafik-myndigheterna tror att kollektivtrafik i egen regi kommer att öka de närmaste tre åren. Bara 16 procent tror på en ökning av den kommersiella kollektivtrafiken och 15 procent för den upphandlade trafiken.
Trygghetsfrågorna är också viktiga. Förbättrad trygghet och säkerhet i kollektivtrafiken prioriteras av 90 procent under de kommande tre åren. Det är den tredje viktigaste åtgärden efter att förbättra passagerarnas upplevelse (97 procent) och att se över biljettpriserna (96 procent).
Förarbrist
Problem med kompetensförsörjning och förarbrist är den trend i branschen som har vuxit starkast sedan Transdevs förra undersökning. Det är också en av de största utmaningarna de kommande tre åren.
– Branschen behöver fler utbildningsplatser. Men inte bara det. Vi måste också se till att fler söker. För att lyckas behöver vi höja statusen på jobben, öka kunskapen om vad det innebär att jobba i branschen, stärka tryggheten och erbjuda bättre villkor, skriver rapporten.
Digitalisering
Digitaliseringen griper in på nästan alla områden i samhället. Så även i kollektivtrafiken. Och så kommer det att fortsätta.
I undersökningen har de regionala kollektivtrafikmyndigheterna fått frågan vilka områden de bedömer kommer att påverkas mest av digitaliseringen. Tre områden utkristalliserar sig: Förbättrad resenärsinformation (46 procent), förbättrade kollektivtrafiktjänster (24 procent) och effektiviseringar i trafiken (13 procent).
Många kollektivtrafikmyndigheter är också intresserade av att testa olika lösningar under de närmaste tre åren:
MaaS, mobility as a service: 69 procent
Betal- och valideringslösningar: 63 procent
Kundtjänst- och servicerobotar: 58 procent
Optimering av samhällsfunktioner: 58 procent
Anropsstyrd kollektivtrafik: 52 procent
Självkörande fordon: 28 procent
Klicka här för att ladda ner rapporten.
Det finns fyra parter i kollektivtrafiken, och får alla komma till tals? Kan man bygga framtidens kollektivtrafiken utan att höra alla inblandade parters åsikter? Om bara en part bestämmer kommer de tre andra att vara nöjda då? Och missnöjda parter kanske väljer ett annat alternativ än kollektivtrafik, och hur bra är det?
För de som inte vet vilka parter jag pratar om så här är listan:
Politikerna, som ser till att pengarna finns.
Trafikpersonalen som sköter den dagliga ruljansen.
Resenärerna, som uttnyttjar trafiken och som behöver den för att få sin vardag att fungera.
Och till sist Bussbolagen, som ska gå med vinst.
Om ett kugghjul gnisslar så är det kört, i alla betydelser???