Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stökigt i resecentrum trots insatser

Borlänge resecentrum har under lång tid haft problem med en otrygg miljö för resenärerna. Foto: Dalatrafik.

Resecentra och järnvägsstationer attraherar ibland människor som inte alls ska ut och resa. Ett exempel är Borlänge där Dalatrafik länge har arbetat för att skapa en tryggare miljö. Nu har man tvingats trappa upp arbetet med att sätta in ordningsvakter i Borlänge resecentrum.

– Våra resenärer har rätt till en trygg miljö, säger Erland Grundberg, förvaltningschef kollektivtrafiken Region Dalarna, det vill säga Dalatrafik.

Bakgrunden till insatsen är att antalet icke-resenärer som vistas vid resecentrum har ökat under senare år och det har blivit en otrygg miljö för personer som reser med kollektivtrafiken.

– Många resenärer har kontaktat Dalatrafik och uttryckt sin oro för situationen i bland annat bussterminalen men även övriga delar av Borlänge resecentrum. Vi på Dalatrafik ser allvarligt på situationen och under en lång tid har vi tillsammans med Borlänge kommun och de övriga aktörerna på resecentrum, Trafikhuset och Jernhusen, försökt stävja problem, säger Erland Grundberg.

Resecentrum är en allmän plats där alla får vistas. Ytterst är det polisen som har ansvar för att upprätthålla lag och ordning. Bara det senaste året har det inkommit 950 händelserapporter.

– Trots periodvis hög polisnärvaro och att vi samverkansaktörer har gjort en rad insatser för att bidra till en bättre situation har vi inte uppnått önskat resultat, säger Erland Grundberg.

Efter tre månader ska insatsen av ordningsvakter utvärderas. Tidigare har Dalatrafik vidtagit en rad åtgärder för att trygga miljön vid Borlänge resecentrum, bland annat väktarronderingar, bevakningskameror (nu i realtid), tillfälligt stängda toaletter, sänkt temperatur i väntsalen vintertid och begränsade öppettider.

Men det har alltså inte räckt.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)