Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Klart med övertagande av konkursade Van Hool (uppdaterad)

Framtiden klarnar för de anställda vid Van Hool. Det sista morgonskiftet lämnade Van Hools fabrik i Koningshooikt, Belgien på måndagen. Foto: Jan Voet/Transporama.

Det är nu klart att holländska busstillverkaren VDL tar över bussdivisionen hos konkursade Van Hool, medan tyska Schmitz Cargobull tar över trailerproduktionen i Koningshooikt i Belgien. Enligt radio- och TV-bolaget VRT kom konkursförvaltaren och de båda budgivarna överens om affären sent på onsdagskvällen.

Tidigare på onsdagen sa VDL:s styrelseledamot Rolf-Jan Zweep att om det inte blev någon överenskommelse under onsdagen skulle VDL dra sig ur budgivningen på Van Hool (klicka här).

– Om inget beslut till vår fördel fattas under kvällen är det slut för vår del. Om man vill göra det till ett budkrig får man leta efter andra, sa Zweep.

Konkursförvaltaren fattade sitt beslut att antam VDL:s och Schmitz Cargobulls bud vid 22-tiden på onsdagen. De ansåg att alltför mycket av värdet i Van Hool skulle försvinna om affären drog ut på tiden och en omstart för Van Hool skulle försenas.

– Om vi skulle öppna budgivningen igen skulle vi förlora minst sex veckor, sa konkursförvaltaren Jeroen Pinoy till VRT.

– Under tiden skulle både produktion och distribution stå helt stilla. Kunderna skulle inte fortsätta att vänta och orderboken riskerade att snabbt bli tom.

I ett pressmeddelande från Van Hool framhåller Jeroen Pinoy att en jämförelse mellan buden från VDL och Schmitz Cargobulls å ena sidan samt entreprenören Dumarey och amerikanska ABC Companies å den andra inte visade att det senare budet skulle vara mycket bättre än det första.

– Det fanns också en risk för att om en återstart av Van Hool inte skulle ske snabbt skulle många kvalificerade medarbetare hos Van Hool söka arbete någon annan stans. Dessutom skulle leveranserna av redan beställda bussar dra ut på tiden vilket skulle slå mot intäkterna.

Många frågor kring övertagandet är ännu obesvarade. Sannolikt kommer VDL att i enlighet med tidigare räddningsplaner för Van Hool stänga ner den förlusttyngda stadsbussproduktionen i Koningshooikt? Och hur blir det med turistbussaqrna? Ska VDL behålla sin egen turistbussproduktion och konkurrera med Van Hools produktion i Makedonien?

Budet från de båda företagen innebär att mellan 650 och 950 av de 2 500 anställda vid Van Hool i Koningshooikt får behålla sina jobb.

Taggat som: , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)