Den sänkning av reduktionsplikten som regeringen införde vid årsskiftet minskar efterfrågan på biodrivmedel för vägtransporter med 1,6 miljoner kubikmeter i år. Men samtidigt ökar kapaciteten att producera biodrivmedel i Sverige från 1,1 till 2,3 miljoner kubikmeter. Det beror på att två nya, stora produktionsanläggningar i Göteborg respektive Lysekil tas i drift. Samtidigt skjuter flera producenter upp sina byggplaner, rapporterar tidningen Bioenergi.
Att nya anläggningar för produktion av biodrivmedel startas samtidigt som efterfrågan minskar förklaras enligt Bioenergi med två faktorer.
Dels fattades beslut om investeringar i de nya anläggningarna för flera år sedan, när de politiska villkoren verkade stabila och såg ut att gynna biodrivmedel för vägtrafik, dels har en av aktörerna bakom de nya anläggningarna minskat sina investeringsrisker genom att tillverka biodrivmedel både för vägtrafik och flygtrafik.
Flera företag har också skjutit fram sina planer för nya projekt för biodrivedel i vägtrafik.
– Den kraftiga förändringen i politisk inriktning, med sänkt reduktionsplikt för drivmedel till vägtransport och oklarhet kring vilka regler som ska gälla efter 2027, skapar osäkerhet och ändrat fokus bland investerare.
– Det försenar investeringar i produktion av biodrivmedel för vägtrafik och flyttar fokus till andra marknader som sjöfart, luftfart samt processindustri, konstaterar Anders Haaker, chefredaktör på tidningen Bioenergi.
Lämna ett svar