
Michael Nielsen, vd, Dansk Persontransport varnar för att en ny modell för samåkning kan undergräva såväl kollektivtrafik som trafiksäkerhet.
En ny modell för samåkning för privatpersoner med offentlig ersättning har vållat en het debatt i Danmark. Systemet undergräver kollektivtrafikens utveckling, underminerar regelverket och kan försämra trafiksäkerheten, anser den danska buss- och taxibranschens organisation Dansk Persontransport. Modellen har etablerats av flera huvudmän, men är rent formellt olaglig, hävdar organisationen.
Bakgrunden är att en ny modell för samåkning för privatpersoner med stöd av olika globala plattformsbolag har etablerats i Danmark. Kommuner kan ersätta privatpersoner som samåker, men själva systemet och ersättningen hanteras av de regionala kollektivtrafikmyndigheterna, exempelvis Movia i Köpenhamnsregionen, Danmarks motsvarighet till SL i Storstockholm.
Ett exempel på en plattform för samåkning som finns idag är Nabogo.
Den ersättning som privatpersoner får som låter andra samåka med dem är kilometerbaserad och baseras på registrerad förflyttning via enskilda mobiltelefoner.
Kritiken från bland andra Dansk Persontransport gäller bland annat trafiksäkerheten och att systemet enligt organisationen undergräver de regler, villkor och förutsättningar som gäller annan offentligt upphandlad kollektivtrafik och yrkestrafik på väg.
Dessutom, framhåller Dansk Persontransport, att det i princip räcker med att lägga en eller flera enskilda mobiltelefoner i en privatbil där föraren och resenären registrerat sig i systemet för att kvittera ut ersättning.
– Systemet underminerar kollektivtrafikens utveckling. Inom den professionella yrkestrafiken har vi system och krav på både förare och fordon, inte minst för resenärernas säkerhet. Vi har nu en dialog med flera huvudmän om detta, säger Michael Nielsen, vd för Dansk Persontransport.
Systemet ser inte exakt likadant ut i alla danska regioner. I några får privatpersoner ersättning för alla typer av samåkning som registreras i plattformen. Men inom exempelvis Nordjyllands Trafikselskab kan man endast få ersättning för resor med anknytning till knutpunkter och i glesbygd med gles kollektivtrafik.
Privatpersoner som vill ha ersättning ska själv uppge eventuella förtjänster från samåkningen till skattemyndigheten. Det kan bli en utmaning varnar Dansk Persontransport och hänvisar till att över 95% av de privatpersoner som exempelvis körde för Uber i Danmark ”glömde” att uppge dessa uppgifter.
– I Danmark är det dessutom enligt gällande dansk taxilagstiftning inte tillåtet att tjäna pengar på privat samåkning. Det betyder att den modell som nu etableras av flera huvudmän rent formellt är olaglig, påpekar Michael Nielsen.
Lämna ett svar