Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kommun bötfälls för ändrade ålderskrav på skolbussar

Tibro kommun kräv av Konkurrensverket på 1,9 miljoner sedan kommunen efter en upphandling ändrat ålderskrav på skolbussar. Bils: Ulo Maasing.

Tibro kommun krävs av Konkurrensverket på 1,9 miljoner kronor i konkurrensskadeavgift. Anledningen är att kommunen skrev ett tilläggsavtal med en upphandlad leverantör av skolskjuts. Leverantören fick där dispens från ett krav på att bussarna inte fick vara äldre än tio år. Enligt Konkurrensverket innebar det en otillåten ändring av det ursprungliga kontraktet. Därmed blev ändringen en otillåten direktupphandling.

Det var i november 2022 som Tibro kommun annonserade en upphandling av skolskjuts för elever i förskola, grundskola och särskola.

Ett av kraven i upphandlingen var att bussarna inte fick vara äldre än tio år. Kravet på bussarnas ålder gällde under hela avtalstiden på fyra år. Undantag från ålderkravet kunde bara beviljas om avtalet förlängdes.

Det företag som tilldelades uppdraget meddelade efter tilldelningen att planen för bussarna behövde göras om. Anledningen uppgas vara fordonsbrist i branschen. Trafikföretaget ville därför använda begagnade bussar istället för nya. Det innebar i sin tur att fyra av de sex bussarna i trafiken inte skulle klara ålderskraven i upphandlingen.

Kommunen gick med på det och skrev ett tilläggsavtal med leverantören. Enligt kommunen var det enda möjligheten för att skolskjutstrafiken skulle fungera vid skolstarten i augusti.

Men Konkurrensverket anser att tilläggsavtalet bryter mot lagen om offentlig upphandling, LOU. Enligt lagen får nämligen inte ett upphandlat avtal ändras på ett sådant sätt att det ändrar kontraktets eller ramavtalets övergripande karaktär. Men Tibros tilläggsavtal med trafikföretaget innebar just det, menar verket som kräver att kommunen ska betala 1,9 miljoner kronor i upphandlingsskadeavgift.

– Att ändra centrala avtalsvillkor i redan tilldelade kontrakt och ramavtal utan att genomföra en annonserad upphandling snedvrider konkurrensen till nackdel för andra leverantörer. Om de ändrade villkoren varit kända vid tidpunkten för upphandlingen hade fler leverantörer kunnat ha möjlighet att lämna anbud och till andra villkor. Förutom att konkurrensen begränsas minskar kommunens agerande även transparensen i de offentliga affärerna, säger Konkurrensverkets chefsjurist Marie Östman.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)