Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Svagare för taxijätte

Cabonline Group redovisar ett svagare resultat för första kvartalet i år än samma tid i fjol. Foto: Cabonline.

Taxijätten Cabonlines intäkter minskade under årets första kvartal med elva procent, jämfört med samma tid förra året. Det framgår av Cabonlines delårsrapport som presenterades på tisdagen. Cabonline har verksamhet i Sverige, Norge och Finland. I Sverige verkar Cabonline med varumärken som TaxiKurir, Taxi Skåne, Umeå Taxi, Sverigetaxi och TOPCAB.

Cabonline omsatte under det första kvartalet 1 287 miljoner kronor mot 1 450 miljoner samma tid förra året. Rörelseresultatet blev 43 miljoner kronor mot 57 miljoner i fjol samtidigt som periodens resultat blev -26 miljoner, en försämring från -9 miljoner under första kvartalet 2023.

– Förutsättningarna för vår verksamhet är fortsatt osäkra och präglas av makroekonomiska marknadsutmaningar, skriver Cabonlines tillförordnade koncernchef Charlotta Söderlund i delårsrapporten.

– Rapporten understryker vikten av att intensifiera vårt arbete med ny boknings- och trafikledningsplattform och vikten av att lösa våra kapacitetsutmaningar. Dessa åtgärder är avgörande för att säkerställa vår konkurrenskraft och förmåga att möta kundernas behov effektivt.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)