
Nästa år får Helsingborg ett nytt linjenät. Då kompletteras också HelsingborgsExpressen 1 med en andra BRT-liknande linje. Foto: Janne Svensson/VR Sverige.
Helsingborgs nya stadstrafik startar om ett år, i juni 2025. Bland nyheterna finns en andra BRT-liknande busslinje, Helsingborgs-Expressen 2, och en utbyggnad av kollektivtrafiknoden Maria station. Skånetrafiken räknar med en årlig resandeökning på drygt fem procent genom satsningarna på ny trafik i Helsingborg.
HelsingborgsExpressen 2 kommer att gå via Kungshult – Maria station -Helsingborg C och till Östra Ramlösa.
Stadsdelen Mariastaden får en koppling till den förbättrade bytesnoden Maria station, där resenärerna kommer att kunna byta mellan stadsbussar, regionbussar och tåg, närmare bestämt mellan stadsbusslinjerna HelsingborgsExpressen 2, linje 5 och 21 samt regionbusslinjerna SkåneExpresen 11, linje 220 och 224 och tåg mot Helsingborg C/Förslöv.
Då utökas antalet dagliga turer vid Maria station från dagens ca 300 till över 700. Därmed skapas mycket goda bytesmöjligheter för de som reser i staden eller pendlar in eller ut ur Helsingborg.
HelsingborgsExpressen 2 ersätter delar av dagens linje 2, 4 och 6. Det blir även fler förändringar i linjenätet.
Tretton nya eldrivna 18-meters ledbussar från holländska Ebusco ska trafikera HelsingborgsExpressen 2.
– Tack vare den nya trafiken räknar vi på sikt med en årlig resandeökning i Helsingborg på drygt fem procent, säger Fredrik Schell, enhetschef planering på Skånetrafiken.
I juni 2019 startade HelsingborgsExpressen 1, en linje som har fått högst ”BRT-poäng” av alla expressbusslinjer i svenska tätorter (klicka här).
– Genom den nya trafiken tar vi nästa stora steg i utvecklingen av Helsingborgs kollektivtrafik. Våra resenärer kan räkna med täta turer och hög framkomlighet med nya bekväma och utsläppsfria elbussar på HelsingborgsExpressen 2, säger Carina Zachau (M), ordförande i kollektivtrafiknämnden i Region Skåne.
Kartan visar Helsingborgs nya busslinjenät från juni 2025.
Lämna ett svar