Landets största bussoperatör, Nobina, rapporterar om ett stort tryck i hela landet på företagets utbildningar till bussförare. Under det senaste halvåret har närmare 1 800 ansökningar till förarutbidning kommit in till Nobinas cirka 120 utbildningsplatser. Företaget har därför startat upp fler platser, både egna utbildningar och i samarbete med KomVux, på en rad platser i landet.
Det senaste året har Nobina utbildat cirka 120 bussförare i de egna utbildningarna. Förutom egna förarutbildningar har Nobina även inlett samarbeten med både kommuner och komvuxutbildningar på en rad orter i landet för att marknadsföra de lokala förarutbildningarna.
Nobina vann under vintern också ett avtal med Region Värmland om att bli underleverantör till KomVux. Där har den första klassen redan börjat. Nyligen startade också Nobinas första egna trafikskola i Tyresö, söder om Stockholm. Där är Arbetsförmedlingen kund.
Sedan i höstas har totalt närmare 1 800 ansökningar om att få delta i förarutbildningarnas cirka 120 platser kommit in till Nobina.
– Arbetslösheten i Sverige är nästan 9 procent och över 500 000 personer har inte ett jobb att gå till. Samtidigt som branschens bedömning av rekryteringsbehov för de kommande åren är 8 000 nya bussförare. Det är tydligt att här både finns ett behov av fler utbildningsplatser och en stark efterfrågan där alla resurser idag behövs, säger Martin Pagrotsky, vd Nobina Sverige.
Martin Dahlin, HR-chef på Nobina Sverige, är glad över det växande intresse för bussföraryrket som Nobina noterar.
– När Malmöakademin för bussförare startade upp för ett år sedan hade vi cirka 200 sökande till 15 platser. När Malmöakademin inom kort startar upp nästa kurs, i juli, så har vi fått hela 450 sökande, säger han.
Idag har Nobina förarutbildningar i Malmö, Östergötland, Sjuhärad, Nacka/Värmdö (startar inom kort), Södertörn, Värmland och Västerbotten (i samarbete med kommunen).
Glad att många söker till världens finaste och mest samhällsnyttiga yrke. Nästa steg är dock att klara utbildningen och därefter även att klara yrket i skarpt läge?
Många kanske ser bussföraren som en person som sitter längst fram i bussen och håller i en ratt, och får betalt för det? Men när de själva en dag sitter där så är det kanske inte bara en körning på rosor, utan även på törnen? Då är frågan om de tänker stanna kvar i yrket eller sluta? Vad kommer då bussbranschen att göra för att behålla alla nyanställda, det är väl den största frågan att ställa sig?
Busshjulen ska rulla snabbt, men ska det vara en lika stor omsättning på bussförare också, ja då är situationen tämligen ohållbar i längden eller hur? Utbilda inte bara, gör så att folk trivs och stannar kvar också!!!