
Scanias nya bolag Enirion ska erbjuda buss- och lastbilskunder smarta laddlösningar för fordon. Bild: Enirion.
Buss- och lastbilstillverkaren Scania har bildat ett särskilt bolag för laddinfrastruktur för tunga fordon, både lastbilar och bussar. Det nya bolaget, Erinion, planerar att fram till år 2030 installera 40 000 laddpunkter i anläggningar hos sina kunder. De stora volymerna gäller naturligtvis lastbilar, men Scania uppger för bussmagasinet.se att Enirions lösningar även är kompatibla för buss.
Erinions lösningar är främst inriktade på enskilda och halvpublika laddlösningar som komplement till publika laddnätverk.
Scania konstaterar att depåladdning av tunga fordon blir allt mer avancerad och handlar om mer än att tillhandahålla laddare, nätanslutningar och hantera installationer. Genom Enirion kommer Scanias transportkunder att kunna dra nytta av avancerad integrerad mjuk- och hårdvara samt drifttjänster och support.
– Erinions lösningar är kompatibla även för buss. Vi har lösningar för bussdepåer, men också lösningar som kan stödja tillfällig laddning vid hållplatser, uppger Veronica Nilsson på Scanias kommunikationsavdelning.
För publik laddning har Scania/Traton ett gemensamt bolag, Milence, tillsammans med Volvo och Daimler för att bygga ut ett publikt nätverk för både lastbil och buss.
Enligt Scania kommer Enirion också att erbjuda megawattladdning när standarden för denna är fastställd, troligen från någon gång nästa år.
Megawattladdning (MCS, Megawatt Charging System) är en ny teknik som ska göra det möjligt att köra tunga, batteridrivna fordon långa sträckor och med en mycket kortare laddningstid än idag. Tekniken kan användas på bussar och gör det praktiskt möjligt att exempelvis köra batteridrivna expressbussar och turistbussar. En laddning på femton minuter kan då ge en körsträcka på 400 kilometer eller mer.
Lämna ett svar