Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Programmet klart för Persontrafik

Persontrafik är den givna träffpunkten för hela persontransportsektorn. Nu är programmet för höstens konferenser klart. Foto: Ulo Maasing.

Nu är konferensprogrammet för årets stora branschmöte Persontrafik klart. Vid sidan om själva mässan erbjuds besökarna ett digert konferens- och seminarieprogram som täcker in såväl buss som tåg, skolskjuts, spårväg, taxi, infrastruktur och mycket mer. Persontrafik äger i år rum på Svenska Mässan i Göteborg den 5 – 7 november.

Hela programmet kan laddas ner här, men det tillkommer hela tiden nya programpunkter. Bland de programpunkter som direkt berör bussbranschen hittar vi de här, men det finns mycket mer i programmet som har bäring på busstrafiken:

Hur gör vi branschen attraktivare för personalen?
Workshop om hur nya medarbetare kan lockas till branschen och hur de som redan finns i branschen kan fås att stanna kvar.

Vad är det som faktiskt får människor att ställa om?
Hur kan det komma sig att vi vet så mycket om klimatkrisens allvar och ändå har så svårt att komma till skott? Och vad är det som gör att hållbarhetsarbete havererar eller fungerar? Forskaren Maria Wolrath Söderberg spräcker myter som styrt hållbarhetsarbetet och pekar ut några möjliga vägar.

Bus Nordic och index har en viktig plats för trafikavtalen

Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) ger sin syn på framtiden. Foto: Ulo Maasing.

Framtiden enligt ministern
Andreas Carlson (KD), infrastruktur och bostadsminister ger regeringens syn kring kollektivtrafik och persontransporter.

Trafiksäkerhet och geofencing
Bortsett från elsparkcyklar så är det bussbranschen som kommit längst med att utnyttja tekniken. Bland berättar Jönköpings länstrafik om deras erfarenheter och effekter av att utrusta ett helt stombussnät utrustats med geofencing.

På Persontrafik tas också geofencing av ett helt stombussnät upp. Foto: Ulo Maasing.

Ökade intäkter genom samarbete och nya metoder
Kan man påverka resenärernas invanda beteenden för att säkra kollektivtrafikens intäkter? Vilken effekt har civila biljettkontroller och ett mer datadrivet arbetssätt?

Tre chefer skådar in i framtiden
Cheferna för kollektivtrafiken i Skånetrafiken, SL och Västtrafik samtalar om framtiden med möjligheter och utmaningar.

Funktionskrav istället för ålderskrav
2019 tog Skånetrafiken beslutet om att växla från ålderskrav i avtal till krav på gott skick i bussarna under hela avtalsperioden. Det blev ett viktigt steg framåt i hållbarhetsarbetet. Skånetrafiken, Nobina och Busland berättar om erfarenheterna.

Satsning på rekrytering och en attraktivare bransch
Bristen på yrkesförare är påtaglig. Västtrafik, Sörmlandstrafiken och Transportföretagen berättar om satsningar.

Hur kan anropsstyrd trafik bli en framgångsaga?
Värmlandstrafik och Din Tur berättar om sina satsningar på anropsstyrd trafik och erfarenheter från dessa.

Elektrifieringen ändrar hur kollektivtrafik upphandlas, planeras och körs
Upphandling, planering och drift ställer nya krav på kunskap och kompetens, både hos operatörer och kollektivtrafikmyndigheter.

En voltande buss men ingen skadad – hur är det möjligt?
Erfarenheter från en olycka, Bivabs säkerhetsarbete och stöd från Trafikverket tas upp.

Hur får vi fler kvinnor i förarsätet?
Projektet Framfart ska bredda transportnäringens rekryteringsbas och har till uppgift att stödja färden mot mer jämställda branscher. Tre yrkesaktiva kvinnor berättar om sina jobb som förare i buss, taxi och tåg.

Triss i självkörande
Hur fungerar det att köra stora autonoma bussar? Bland annat om framgångar och kunskapande från Vy i Stavanger, Norge.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)