Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nytt elbussmärke debuterar i Sverige

YES-EU levererar 29 15-meters elbussar till Connect Bus i Motala. Foto: YES-EU.

En för Sverige helt ny elbussleverantör, YES-EU, gör nu sin debut i Östergötland. Det är Connect Bus som har beställ 29 15-meters, treaxliga elbussar klass 2 till sin nyvunna trafik med bas i Motala och med trafikstart om några veckor. Leveranserna inleddes i dagarna.

YES-EU är en grupp företag som redan har skapat ett starkt fotfäste i Danmark, Norge, Finland och på Island med elbussar från Yutong. Men till skillnad från dessa länder är det inte bussar från Yutong som nu levereras till Connect Bus där de ska gå i trafik för Östgötatrafiken.

Istället är fabrikatet YES-EU. Bussarna är enligt företaget utvecklade av YES-EU och till stor del byggda av europeiska komponenter. Själva produktionen sker i Changde i Kina hos CRRC Electric Vehicles.

Bussarna monteras av CRRC Electric Vehicles i Kina. Foto: YES-EU.

Beroende på vilka linjer bussarna ska trafikera är kapaciteten på LFP-batterierna från CATL 564 respektive 700 kWh. Motorn är centralmontrad med ett högsta vridmoment på 3500 Nm. Laddning sker via CCS-kontakt och bussarna har två ladduttag, placerade över höger respektive vänster sida över de främre hjulhusen. Båda uttagen kan vid behov användas samtidigt för att få dubbel laddeffekt.

Chassit i rostfritt stål kommer från Stala i Finland, axlarna från ZF och instrumentpanelen från Actia. Backspeglarna är digitala.

Som komplement vintertid är bussarna utrustade med dieselvärmare från Valeo. Släcksystemet kommer från Fogmaker.

Passagerarplatserna är utrustade med trepunktsbälten och har både USB A och USB C-uttag. Baktill finns cykelhållare från Thule. Framdörren är en enkel slidedörr, mittdörren en dubbel sådan.

– Vi testar också röd belysning i passagerarutrymmet som alternativ till vanlig vit belysning. Syftet är att förarna ska få bättre mörkerseende, uppger Anders Carnlöf, försäljningschef på YES-EU.

Taggat som: , , , , ,

2 kommentarer »

  1. Intressant!

  2. Synnerligen intressant!
    Eftersom man tidigare sagt att bussarna kommer att bli försenade till trafikstart.
    Det vore bra om Bussmagasinet kan förtydliga detta!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)