Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – internationella elbussnyheter i urval

Sydkorea har nu 1 000 bränslecellsbussar i trafik. Bild: Hyundai.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa men ibland även med utblick till andra världsdelar. Denna gång: 1000 bränslecellsbussar i Korea; Prisras på elfordonsbatterier; Fortsatta framgångar för brittisk elbusstillverkare.

Sydkorea: Efter att ha satt de första vätgasdrivna bränslecellsbussarna i reguljär trafik sommaren 2019 passerar landet nu 1000-strecket för bränslecellsbussarna. Vid månadsskiftet hade Sydkorea 992 sådana bussar i trafik och i dagarna blir de över 1 000.

Under de första åren var ökningen av bränslecellsbussar i landet måttlig. 2020 såldes 77 sådana bussar, 2021 var de 131, 2022 såldes 283, förra året 650 och under första halvåret i år 989 bränslecellsbussar.

Det är endast Hyundai som tillverkar och säljer bränslecellsbussar i Sydkorea. Företaget har ökat sin produktionskapacitet från 500 bussar förra året till 3 000 bussar i år.

Kina: Priset på batterier till elfordon faller snabbt i Kina och utvecklingen väntas fortsätta. Det rapporterar Bloomberg NEF. Enligt Bloomberg har priserna på LFP-celler (LFP = Litiumjärnfosfatbatterier) sedan förra året sjunkit med 51 procent till i genomsnitt 53 dollar/kWh. Det genomsnittliga världsmarknadspriset var 2023 95 dollar/kWh.

Enligt Bloomberg ligger tre faktorer bakom de sjunkande batteripriserna: lägre råvarupriser, kraftig överkapacitet i produktionen samt sjunkande marginaler hos tillverkarna. Bloomberg NEF räknar med låga batteripriser åtminstone ett antal år framöver.

Bussoperatören Stagecoach har beställt 41 elbussar av Alexander Dennis´ nya elbussgeneration. Bild: ADL.

Storbritannien: Den brittiska busstillverkaren ALexander Dennis, ADL, har fått en beställning 41 bussar av företagets nya generation elbussar. Det är bussoperatören Stagecoach som har beställt 24 exemplar av lilla Enviro 100EV och 17 dubbeldäckare Enviro 400EV för trafik i London.

Dubbeldäckaren är 10,5 meter lång och kan ta upp till 62 sittande passagerare, medan Enviro 100EV är 8,5 meter lång, 2,35 meter bred och har plats för 21 sittande passagerare. Tack vare storleken kan den trafikera även Londons trånga och vindlande gator.

Taggat som: , , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)