Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Van Hoolbussar försvinner ur produktion

Van Hool lanserade sin nya T-serie i november 2022. Nu tydermycket på att serien tas ur produktion som en följd av VDL:s övertagande av Van Hools konkursbo. Foto: Ulo Maasing.

Flera eller samtliga modeller ur belgiska busstillverkaren Van Hools T-serie som lanserades i november 2022 kommer att försvinna ur produktion som en följd av att holländska VDL har tagit över Van Hools konkursbo. Det rapporterar den brittiska facktidningen Route One. Enligt tidningen har VDL uppgett att företaget till en början kommer att fokusera dels på Van Hools nordamerikanska marknad, dels på företagets dubbeldäckare.

Det var i april som Van Hool gick i konkurs. Redan tidigt pekade det mesta på att VDL skulle ta över Van Hools bussverksamhet, något som blev formellt klart den 11 juni.

Kunder i Storbritannien har nu fått besked om att en del order på bussar i den nya T-serien kommer att annulleras, men det är inte säkert att samtliga modeller i serien kommer att försvinna ur produktion. Modeller som inte direkt konkurrerar med VDL:s egna produkter kan komma att bli kvar, men hela T-serien kan också komma att tas ur produktikon.

I en del europeiska länder har leveranser av bussar ur nya T-serien också fortsatt och vissa kunder har enligt Route One fått besked om att bussar som är färdiga eller nästan färdig kommer att levereras, medan order på bussar som befinner sig i tidigare stadier av produktion kan komma att annulleras.

VDL tecknade nyligen avtal med ABC Industries som importerar Van Hool i Nordamerika. I Europa tyder mycket på fortsatt produktion av dubbeldäckaren Astromega. I VDL:s nya generation av turistbussen Futura finns nämligen ingen dubbeldäckare och Van Hools Astromega är följaktligen ingen konkurrent till VDL:s egna produkter.

Redan i mars aviserade Van Hool att tillverkningen av stadsbusssar skulle upphöra.

Taggat som: ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)