Skånetrafiken, som ansvarar för kollektivtrafiken i Region Skåne, har gått ekonomiskt bättre än planerat i budget. Resandet har ökat men inte nått det mål som Skånetrafiken satt upp. Högre biljettintäkter, högre viten och lägre index lyfter ekonomin, enligt den rapport som i veckan läggs på bordet för politikerna i kollektivtrafiknämnden i regionen.
Rapporten gäller årets första fem månader. Skånetrafikens resultat efter maj är 266 miljoner kronor mer än budgeterat. För helåret är prognosen 330 miljoner bättre än budget. Av det är 182 miljoner högre intäkter och 148 miljoner lägre kostnader.
Under årets första fem månader har Skånetrafikens kostnader för upphandlad trafik minskat med två procent eller 37 miljoner kronor. Förklaringen är att trafikföretagen har fått betala högre utdömda viten, att indexreglerade kostnader har sjunkit och att underhållskostnaderna för tåg var lägre.
Under perioden januari – maj ökade resandet med Skånetrafiken jämfört med samma tid i fjol med 3,2 procent till 71,4 miljoner resor. Målet var en ökning med 3,4 procent till 73 miljoner resor.
Största ökningen hade stadsbussarna i Lund, inklusive spårvägen, med 11 procents resandeökning till 6,1 miljoner resor. Stadsbussarna i Malmö ökade med 2,8 procent till 10,4 miljoner resor. Regionbussarna ökade med 0,2 procent till 13,1 miljoner resor.
Att ekonomin inte blev som förväntat kan bl.a. bero på alla inställda tåg, dåligt skötta järnvägar som förvisso är trafikverkets ansvar, det är kanske dag att samtliga parter sätter sig ner och diskuterar fram en lösning annars tror jag att risken blir att man kommer tappa resenärer som finner andra sätt att ta sig från A till B.