Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Utsläppsfritt och kraftig ökning av bussexport från Kina

King Long är störst på den kinesiska marknaden när det gäller utsläppsfria bussar. I våras levererade man 200 sådana till staden Wuhan. Foto: King Long.

Trots en krympande hemmamarknad sålde kinesiska busstillverkare förra året 30 000 batteri- och bränslecellsbussar i Kina. I år har utvecklingen vänt. Samtidigt ökar kinesiska busstillverkare sin export kraftigt. Yutong är världens största busstillverkare, men när det gäller emissionsfria bussar ligger företaget endast på andra plats hemma i Kina. Störst är King Long.

Efter toppåret 2017 har försäljningen av utläppsfria bussar i Kina minskat år efter år, med undantag för 2021. I fjol var tretton procent av de nya bussarna i landet antingen batteridrivna eller bränslecellsdrivna. Det framgår av en ny rapport från det oberoende internationella analysföretaget ICCT, The International Council on Clean Transportation.

Av de tio största tillverkarna av batteri- och bränslecellsbussar dominerar två företag stort på hemmamarknaden. Det är King Long och Yutong som tillsammans har en marknadsandel på 37 procent. I Sverige välkända BYD hade däremot endast fem procent av den kinesiska marknaden för utsläppsfria bussar, se diagrammet nedan.

Artikeln fortsätter efter diagrammet.

De största kinesiska kinesiska tillverkarna av utsläppsfria bussar efter deras andel av hemmamarknaden 2023. Diagram: The International Council on Clean Transportation.

Bilden av vilka tillverkare som är störst varierar dock från månad till månad. Enligt chinbuses.org såldes under juli 1 958 el- och bränslecellsbussar i Kina med Ankai som största leverantör, Higer som tvåa och Foton trea. 2024 är också på väg att bli ett år av återhämtning när det gäller emissionsfria bussar i Kina. Under årets första sju månader har försäljningen av dessa ökat med drygt nio procent.

Samtidigt som hemmamarknaden har blivit allt mer mättad och minskat har kinesiska busstillverkare gåt mer och mer på offensiven när det gäller export. Under första halvan av det här året exporterade Kina 37 300 bussar (både konventionella och utsläppsfria), en ökning med femton procent jämfört med i fjol.

De fem största exportmarknaderna var Saudiarabien, Peru, Vietnam, Ryssland och Mexiko.

Shenzhen med tolv miljoner invånare var tidigt ute med satsningar på elbussar – och man fortsätter på den inslagna vägen. Foto: Ulo Maasing.

En av de städer i Kina som var tidigt ute med att satsa på elbussar var jättestaden Shenzhen. Redan i slutet av 2017 fanns det mer än 16 000 elbussar i trafik i staden som är granne med Hongkong. Och Shenzhen fortsätter att satsa på elbussar. Förra året låg staden i topp när det gäller nya batteribussar i Kina.

Sex procent av alla nya batteribussar i landet såldes då i Shezhen, marginellt färre i Shanghai och Chengdu.

När det gäller nya bränslecelsbussar var huvudstaden Beijing överlägset störst med 21 procent av alla nya bussar i Kina som drivs med vätgas.

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)