Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Omtag krävs i taxibranschen”

En älta Taxi Stockholm-bil utanför Taxi Stockholms huvudkontor. Dit kommer ibland gråtande taxiresenärer som fått betala tusentals kronor för en resa med ett annat taxiföretag när de trott att de reste med Taxi Stockholm. Foto: Lina Telander.

”Det krävs ett omtag och en total översyn av hur taxibranschen fungerar”. Det säger Pernilla Samuelsson, vd för Taxi Stockholm, i en intervju i SvT Nyheter Stockholm. Bakgrunden är att de har fått betala ockerpriser, ibland tusentals kronor, för en taxiresa från Arlanda till en Stockholmsförort.

– Det finns de som står och gråter i vår reception som har fått betala 5 000–6 000 kronor, säger Pernilla Samuelsson till SvT.

– De tror att de har rest med oss men sedan visar det sig att de har rest med någon vars taxibil bara ser ut som våra bilar.

På Arlandas terminal 5 står lediga taxibilar i flera filer utanför utgången. Flygbussarna är sedan flera år av Swedavia förvisade från flygplatsens största terminal till terminal 4.

I den första taxifilen står friåkarna, små taxiföretag som är anslutna till en beställningscentral. Sedan följer filer för Taxi Kurir, Sverigetaxi, Taxi Stockholm samt bilar till Uppsala och Västerås.

In till centrala Stockholm måste alla taxiföretag erbjuda ett fast maxpris. Men inte till förorterna. Och det är något som vissa taxiåkare utnyttjar för att pungslå intet ont anande flygresenärer.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)