SL har fortsatt svårt att locka tillbaka resenärerna. Resandet med kollektivtrafiken i Storstockholm ligger stabilt kvar på en lägre nivå än innan pandemin. Två delar av SL-trafiken har dock ökat kraftigt. Ökat har också antalet anställda hos SL, samtidigt som trafiken har skurits ned. Det framgår av SL:s månadsrapport inför nästa veckas sammanträde i trafiknämnden i Region Stockholm. SL svarar för ungefär hälften av landets kollektivtrafik.
Under första halvåret låg antalet påstigande i buss- och spårtrafiken i Region Stockholm på 84 procent av den nivå som gällde innan pandemin. Det är den nivå som har gällt ända sedan mitten av 2022, även om antalet påstigande har varierat något från månad till månad men stadigt legat på 80 – 85 procent av resandet innan pandemin.
Det totala antalet påstigande i SL:s buss- och spårtrafik var en genomsnittlig vardag 2 509 000. Det är något lägre än vad SL hade räknat med i sin budget.
Neddragningar
SL-chefen David Lagneholm räknar inte med att det senaste årets stora neddragningar i SL-trafiken kommer att leda till något större tapp i resandet. Tunnelbane- och spårvägstrafiken har redan tidigare minskat. På måndagen försvann också var sjätte buss i Stockholms innerstad.
– Förändringarna väntas ha en mycket ringa effekt på antal
kollektivtrafikresor samt kollektivtrafikens marknadsandel. Bedömningen är att antalet resor med kollektivtrafiken över ett dygn minskar med cirka 0,1 % till följd av förändringarna i innerstaden, skriver Lagneholm med anledning av en fråga från (M), (KD) och (L).
Två delar av SL-trafiken har dock ökat. Antalet påstigande i SL:s båttrafik var 23 procent under första halvåret 23 procent fler än innan pandemin. Men i absoluta tal handlar det om ett blygsamt antal jämfört med buss- och spårtrafiken: 3 054 000 påstigningar under hela första halvåret, alltså lite mer än resandet med buss och spårtrafik under en enda dag. Jämfört med fjolåret är ökningen två procent.
Den särskilda kollektivtrafiken, främst färdtjänst och sjukresor, ökade med tretton procent jämfört med första halvåret i fjol och uppgick under halvåret till 1 954 000 resor. SL förklarar den kraftiga ökningen med ett nytt taxiavtal med fler leverantörer och ökad kvalitet.
Samtidigt som SL det senaste året har genomfört kraftiga neddragningar i trafiken har antalet anställda i trafikförvaltningen ökat med 12,2 procent till 990 om man räknar i helårsarbeten. SL:s lönekostnader har skjutit i höjden rejält: med 18,3 procent.
Att resandet går upp och ner verkar vara normalt? Men frågan till nergången kan bero på framkomligheten, försämringar i trafikmiljö, missgynnande trafikregler för busstrafiken. Underhållet på vägnätet i landet under all kritik. Snöröjning som inte fungerar. Rälsbunden trafik saknar även de underhåll. Varje vecka hör vi om problem och buss / tåg / tunnelbanan och tvärbanan har problem av olika slag. Klart som fan att resenärer väljer andra transport lösningar. Frågan är finns det tillräcklig kunskap om kollektivtrafik? Är kollektivtrafiken prioriterad? Busstrafiken är det sannerligen inte!
När SL inte sköter sig får skylla sig själv
Jag tycker att kollektivtrafiken skulle vara GRATIS
Det är bara seriösa som betalar enligt mig är det fel
Hur många som får åka på felaktiga handlingar, de jobbar och kännar mer än tjänstemän och VI som utför trafiken måste betala för oss själva
Nu finns det inget som är ”Gratis” Som du vill ha.. Det går inte att lägga allt på skatten. Sluta med idiotiska kommentarer om ”gratis” kollektivtrafik och bla bla bla 🙄 Det kommer aldrig att hända..
Jag som är beroende av kollektivtrafiken är mäkta förvånad över försämringen av busstrafiken. Det är som om SL vill uppmuntra folk att ta körkort. Ren skandal i mitt tycke. Det är klart som fan att ingen vill åka när smidigheten har försvunnit.
Intressant hur rubriken insinuerar att det är resenärernas fel, och inte SLs, att de tappar resenärer. Med ett konstant ökande biljettpris och en lika konstant dalande kvalitet på vad SL erbjuder är det konstigt att folk väljer er alls, men dessvärre är vi många som inte har annat val. Under vårterminen var jag påverkad av inställd trafik ibland så ofta som en gång per dag, varje dag, i en vecka. Antingen var det omöjligt att ta sig IN till eller HEM från skolan. Idag var det samma problem, andra dagen på terminen. Under sommaren har jag fått genomlida bussar med trasiga fläktsystemet över ens säte som, förutom att göra en halvt döv, slungat kokhet luft på en trots den höga temperaturen utomhus. Jag hoppas verkligen att Sverige tar sitt förnuft till fånga snart och inskaffar avgiftsfri kollektivtrafik eftersom vi betalar ohyggliga summor pengar för något som ändå inte fungerar. Men man vet ju var de pengarna hamnar, bara att ta en kik på SLs VDs månadslön…
Personligen vill jag avslutata (LOU) Lagen om upphandling. Billigast vinner avtalet och efter 7-10 börjar det om. Skattemedel går utomlands och arbetsmiljön går inte att garantera vilket har skapat en bussförarbrist i hela landet. @Bussförarutropet
SL sviker resenärerna med höjda biljettpriser och nerdragningarna i trafiken.
Hur ska folk ens ha råd att betala högre priser när ALLT annat också går upp i pris (Hyra, räntor, livsmedel och mat) medan lönerna inte ökar i samma grad och frekvens. Det går bara inte ihop och det kommer till slut leda till en katastrof.
Jag är nybliven pensionär, och får ut ynka 58% av min sista lön i pension. När mat, räntor, försäkringar, el och alla övriga avgifter är betalda så är det inget kvar till ett månadskort.
En månadsbiljett på SL för pensionärer är 63,72% av fullt pris, så inte ens halvt pris har vi?
Det blir alltså enkelbiljett, till och från sjukhus och tandläkare, ja det är enda gången jag åker kollektivtrafik. Ska jag någonstans är det till att gå, så långt de gamla benen orkar, så i närområdet med andra ord. Enkelbiljetten för pensionär på SL är 61,90% av fullt pris, så man får väl vara nöjd med den lite billigare varianten?
Att välja kollektivtrafik i Sverige är ju inte som i Japan, där trafiken går på sekunden, med 3 minuters mellanrum, t.o.m på höghastighetstågen. Jo, ibland kan tåget bli 12 minuter försenat på grund av jordbävning och tyfon – samtidigt! Men då går man ut och ber resenärerna om ursäkt!
I Japan är det rent på stationer och tåg. Inget skräp och klotter. Folk är tysta och det är inget gap och skrik som hos oss. Folk köar lugnt i raka led och ingen springer och tränger sig före.
I Japan betalar alla sin biljett, som inte är dyr trots den exceptionellt bra trafiken man har. Betalar alla för en dyr biljett på SL, som är helt opålitlig när det gäller tidtabellen? Hur många plankare åker inte gratis, plus en hel del andra resenärer som fått 100% rabatt? Orättvist tycker nog många och vill inte betala själva och en ond cirkel startar, där kollektivtrafiken är det minst tilltalande alternativet.
Se och lär av andra länder, gör om och gör rätt!!!