Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Akut bussförarbrist över i väst

Den akuta bristen på bussförare i Göteborgsområdet är över. Foto: Ulo Maasing.

Den akuta bristen på bussförare i Västsverige är över. De bussföretag som kör för Västtrafik har lyckats rekrytera 300 nya bussförare till kollektivtrafiken i Göteborgsområdet, rapporterar Sveriges Radio P4 Väst.

Den akuta bristen på bussförare har bland annat lett till att flera busslinjer i Göteborgsområdet har tvingats ställa in. Till SR Göteborg uppger Keolis, som kör en stor del av busstrafiken i Göteborg, att man har lyckats stoppa utflödet av bussförare, bland annat genom förbättrade arbetsförhållanden.

Under förra året hade Keolis en betydande förarbrist. För att minska förarbristen vidtog företaget en rad åtgärder för att förbättra situationen.

Bland annat införde företaget kortare ramtider på sammanhängande tjänster med en maxtid om tio timmar inklusive restid i stället för de tretton timmar som kollektivavtalet tillåter. Företaget har även valt att ta bort så kallade trepasstjänster som personalen upplevde som för långa. Man har också återinfört deltidsschemat på 70 procent som har en längre sammanhängande ledighet.

Taggat som: , ,

6 kommentarer »

  1. Grattis!
    Ni behövde bara göra arbetet bättre än miniminivån i avtalet så fick ni nytt folk.Då är det bara för resten av buss-Sverige att följa efter.
    Och varför inte göra BBA bättre i grunden på en gång?
    Ja, och tro nu inte att ni bara kan luta er tillbaka, tuta och köra, för förbättringsarbetet är inte en engångsföreteelse. Om några år måste ni locka in nya förare igen, då många slutar och går i pension de kommande åren. Och nästa generations bussförare kommer att ha ändå större krav på sin arbetsmiljö än dagens bussförare, tro inget annat.

  2. Håller såklart med Alf. Pensionsavgångar, behovsanställda och deltidare hittar annat eller går i pension (på riktigt) så snart behövs det många nya igen. Borde kanske säga till förhandlingspartnern om att släppa in lite lön och arbetsmiljö i nästa avtalsförhandling?

    • Framförhållning vid orsaker till förarbristen, sjudomar, krockar och följa upp tillbuden har väl historiskt inte varit direkt något bussbolagen gjort sig kända för? Vinster har alltid gått före…

      • Vadå krockar o sjukdomar?
        De 2 sakerna har inget att göra med förarbristen
        Det är lön,ramtid. Föraren är oskyddad, sämst ob. Även vid natt.

  3. Att köra buss med det här arbetsmiljö och press från olika håll och det här lönet och schema etc är ett skämt!!

  4. Jag säger till passagerare att använda bältet har en del barn i bussen och säger att I jag kan inte köra vidare om nibinte tar på er bältet då får jag klagomål av andra vuxna som går in på resecentrum och klagar på att bussen stod still i flera minuter för att chauffören vägrade köra
    Detta klagomål går vidare tull länstrafiken som klagar oss min chef som klagar på mig ingen tycker att jag gjorde rätt som säger till barnen att använda säkerhetsbälten bussen ska gå i tid oavsett men att jag får böter om jag blir stoppad det skiter dom i

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)