Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tio år med spårvagnsproblem i Stockholm

En ”spårvagn” på Djurgårdslinjen i Stockholm. I sommar har ungefär varannan spårvägstur ersatts med buss. Foto: Ulo Maasing.

Problemen med de spansktillverkade spårvagnarna i kollektivtrafiken i Stockholm fortsätter. Problemen har pågått i mer än tio år. Hittills i sommar har ungefär hälften av turerna mellan Stockholms city och Djurgården ställts in och ersatts med bussar när vagnarna från spanska CAF krånglar, rapporterar SR P4 Stockholm.

Hela sommaren har resenärer mötts av det här beskedet på SL:s hemsida.

Linjen är i hög grad anlitad av turister, men många kommer inte med spårvagnarna på grund av krånglet. Ersättningsbussar sätts in, men i oregelbunden trafik.

– Vi är inte nöjda, säger Claes Keisu på SL:s presstjänst till P4 Stockholm om de mångåriga problemen.

– Det handlar dels om systematiska tekniska fel, men nu har det också uppdagats att det tränger in vatten vid hjulaxlarna.

För två år sedan förvärvade Bergkvarabuss AB Stockholms Spårvägar som kör trafiken. Vagnarna ägs av SL.

Stocksholms Spårvägar menar enligt P4 Stockholm att spårvagnarna är felbyggda för stadstrafik. De är alltför tunga och sliter hårt på spåren.

Taggat som: , ,

3 kommentarer »

  1. Upphandlingen kräver att man tar det billigaste anbudet. Om det sedan är skit man upphandlar hör liksom inte hit. Vad politikerna har beslutat kan ju aldrig någonsin vara fel?
    Det borde inte vara så svårt, man begär in anbud på en mycket detaljerad kravlista, om hur lång, bred, hög, tung med mera, med mera en spårvagnen måste vara, ja på så sätt får man det som fungerar. Men vet man inget om spårvagnar så köper man bara grisen i säcken och låter sedan resenärer och skattebetalare betala för katastrofen. Billigaste prislappen och dyraste köpet när oväntade kostnader följer?
    Upphandling fungerar inte idag, ja varde bevisat?

    • SL har ju valt (som så ofta) att inte köpa in en hyllprodukt. I stället har de valt att köpa en modell som var tänkt att användas på Saltsjöbanan. Denna specialversion är säkerligen mycket dyrare än de stadsspårvagnar som rullar i Lund.

  2. Att upphandla på lägsta pris är ett beslut som beställaren tar och man är fri att ha andra upphandlingskriterier.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)