Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nordiskt IT-företag expanderar till jättemarknad

Laddning av elbussar och Saga Tenix servicebil ute på fältet. Foto: Saga Tenix.

IT-företaget Saga Tenix, som levererar IT-lösningar för kollektivtrafik, etablerar sig i Storbritannien. Företagets huvudkontor ligger i norska Bergen, och företaget har dessutom kontor i Sverige, Polen och nu även i London, Storbritannien. Företaget arbetar inom smart laddhantering och dataoptimering av elbussflottor. När Saga Tenix nu etablerar sig i Storbritannien tar företaget klivet in på en av Europas största bussmarknader med över 90 000 bussar i trafik.

Tenix Charge är Saga Tenix flaggskeppsprodukt, ett molnbaserat system som övervakar och styr laddinfrastrukturen för stora buss- och lastbilsflottor. Systemet är märkesoberoende och kan användas med över 28 olika laddare och mer än tolv fordonsmärken.

Systemet har varit i drift sedan 2021 och används nu i mer än 500 bussar i Sverige, Norge och Nederländerna. Systemet är integrerat med flera planeringssystem i bussbranschen. Det använder sig av data från transitvägar och den nordiska elbörsen Nordpool för att optimera laddningen av varje fordon baserat på aktuella elpriser.

David Rooney, Saga Tenix försäljningschef i Storbritannien, har mer än 20 års erfarenhet från bussnäringen. Foto: Saga Tenix.

Nu har Saga Tenix anställt David Rooney som försäljningsdirektör för Storbritannien och Irland för att leda satsningen i regionen. Han har en mångårig erfarenhet från bussbranschen och kommer närmast från posten som affärsutvecklingschef för bussjätten First Bus.

Saga Tenix har vuxit kraftigt de senaste åren. Företaget har nu en orderbok på över 50 miljoner kronor.

Bland företagets kunder finns Connect Bus och Vy Buss i såväl Norge som Sverige, Tide i Norge och HTM i Nederländerna.

Taggat som: , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)