Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Scania/Higer med stadsbuss i Europa

Scania/Higer Fencer F1 fanns vid sidan om utställningen på IAA-mässan i Hannover. Foto: Higer.

Busstillverkaren Scania har sedan länge ett etablerat samarbete med kinesiska Higer. Det mest kända exemplet på det är turist- och långfärdsbussen Scania Touring som nyligen lanserades med drivlina för flytande biogas, alternativt flytande naturgas. Nu är en stadsbuss, Fencer F1, på väg in på europamarknaden, också det frukten av partnerskapet mellan Scania och Higer. Om bussen kommer till Sverige är inte klart i dagsläget.

De båda företagen inledde sitt samarbete för 20 år sedan och har haft en del framgångar på den brittiska marknaden med en annan version av Fencer som också marknadsförs i vissa andra europeiska länder.

Lite undanskymt placerad på den nu avslutade IAA-mässan i Hannover fanns Scania Higers Fencer F1, inte som utställningsbuss men tillgänglig för provkörning. Den buss som visades var en batteridriven låggolvsbuss med tre dörrar med en batterikapacitet på 350 – 510 kWh, kunden väljer storlek på batteripaketet. Först ut blir en lansering i Tyskland, därefter följer Österrike.

Om Fencer F1 också ska lanseras på den svenska marknaden är inte bestämt. För bussmagasinet.se uppger Scanias pressavdelning att Scania just nu undersöker flera olika samarbeten och former för detta med flera påbyggare. Fokus ligger alltid, framhåller Scania, på att finna goda lösningar avseende såväl produkt, som service och support även över tid.

Enligt vad Bussmagasinet erfar ska produktionen för den tyska marknaden inledas i slutet av året. Först ut blir normallånga bussar, men en ledbuss är tänkt att följa efter.

Den buss som visades i Hannover var en eldriven låggolvsbuss, men även en lågentréversion kommer att erbjudas, likaså diesel eller gasdrift förutom eldrift.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)