Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

SL: Busstrafik i egen regi dyrare än upphandlad

Att köra busstrafik i egen regi istället för att upphandla den blir åtminstone 10 – 20 procent dyrare, enligt en utredning från SL. Foto: Ulo Maasing.

Det blir dyrare om en del av busstrafiken i Storstockholm körs i egen regi istället för att upphandlas. En ny utredning som SL, Trafikförvaltningen i Region Stockholm, har gjort visar att de löpande kostnaderna för trafiken blir 10 – 20 procent högre vid trafik i egen regi jämfört med upphandlad trafik. Men det kan blir betydligt mer. Till det kommer etableringskostnader på 180 – 220 miljoner kronor, främst för att etablera nödvändiga IT-system.

Det var i höstas som SL fick i uppdrag av den politiska majoriteten i Region Stockholm (V+S+MP+C) att utreda förutsättningarna för att köra en del av SL-trafiken i egen regi. Idag upphandlas all trafik i konkurrens.

Frågan om egen regi är politiskt laddad. Vänsterpartiet har exempelvis reagerat på att SL har startat upphandlingar av flera stora trafikavtal medan utredningen om egen regi pågick.

Idag drivs kollektivtrafiken helt eller delvis i egen regi i sex av 21 regioner. Enligt SL:s utredning finns det inga tydliga belägg för att verksamheten där är mindre effektiv eller levererar sämre kvalitet än upphandlad trafik. De sex regionerna anser att kostnaderna är något högre vid egen regi, men att arbetsmiljö, kvalitet och flexibilitet är bättre.

– Men det finns inga faktabaserade studier som vare sig stödjer eller motsäger den uppfattningen, konstaterar SL.

Två trafikavtal
I utredningen har SL utvärderat två trafikavtal och vad det skulle innebära att där gå över till egen regi. Det är dels busstrafiken i Sigtuna och Upplands-Väsby norr om Stockholm, dels bustrafiken på Ekerö/Mälaröarna. Trafiken i de båda områdena kräver cirka 100 respektive 75 bussar. Båda avtalen löper ut 2029.

Utredningen konstaterar att det inte finns några formella hinder för egen regi, men att det samtidigt finns en rad komplicerade frågor som måste lösas. Viktigt för att klara både kvalitet och ekonomisk effektivitet är en god styrning av verksamheten.

Kostnader
Men att gå över till egen regi i de båda områdena kostar. Etableringskostnaden blir 180 – 220 miljoner kronor över tre år. Huvudsakligen handlar det om kostnader för nödvändiga IT-system. Kostnaden blir ungefär lika stor oavsett om övergången till egen regi sker i ett eller flera avtalsområden.

Men det stannar inte vid det. Utredningen bedömer att de löpande kostnaderna för att köra trafiken blir 10 – 20 procent högre vid egen regi, jämfört med om trafiken hade upphandlats i konkurrens.

Det kan dock bli betydligt dyrare enligt utredningen. Kalkylen på 10 – 20 procent högre kostnader bygger nämligen på att man inte har räknat med trafikförvaltningens kostnader för att leverera nödvändiga IT-lösningar. Räknas dessa kostnader in blir trafiken 20 – 30 procent dyrare vid egen regi.

Utredningen konstaterar också att det krävs en tuff kostnadskontroll vid egen regi, annars riskerar kostnaderna att sticka iväg på ett oönskat sätt. ”I den upphandlade kollektivtrafiken försöker affärsinriktning, kravställning och ersättningsmodell att skapa drivkrafter för kvalitet. I egen regi behöver drivkrafterna ersättas av styrning och ledarskap”, heter det.

Utredningen tar inte ställning till om egen regi eller upphandlad trafik är att föredra. Den ger inte heller några rekommendationer.

Däremot konstaterar den att det är svårt att dra några enkla slutsatser om de mål som ofta förs fram som argument för busstrafik i egen regi. Det är mål som högre kvalitet, bättre arbetsmiljö, bättre trafikplanering med mera.

Taggat som: , , ,

4 kommentarer »

  1. Som fan läser Bibeln? Ja man kan räkna på många sätt, så att man får de siffror man vill ha.
    Den stora frågan är väl om resenärerna i allmänhet och personalen i synnerhet ändå inte får betala mer än det kostar i upphandlad regi?
    Nästa fråga är om trafiken är bättre eller sämre med upphandlad trafik. Ja, hur stort är inte missnöjet idag, där man får sitta i 20 år gamla busshäckar, i kungliga huvudstaden, som saknar fungerande värme på vintern och har ingen AC på sommaren, om det nu överhuvudtaget kommer en buss?
    Till slut måste man väl också räkna in den vinst de privata bussbolag tar ut och skickar iväg till huvudkontoren i utlandet, istället för att varenda skattekrona återinvesteras i kollektivtrafiken.
    Man behöver inte vara ekonom, eller regionpolitiker, för att förstå matematikens ädla trixande?

  2. När bätre kvalité och arbetsmiljö ses som problem och skyhöga IT kostnader som avgörande hinder för ändringar börjar man undra om SL har gjort undersökningen själv.
    Jag föreslår en extern undersökning som bl.a. tar reda på vad kommer hända om politiker ställs utanför SLs verksamhet och SLs beslut mottagare gör något sorts kompetens prov.
    Tack

  3. Politiker med insyn menar att med upphandling kan inte arbetsmiljön garanteras. Om dagens upphandlingskontrakt innehöll kvalitet och arbetsmiljö vad skulle den då kosta? Håller med övriga som ifrågasätter vem som utfört undersökningen och vad man tagit med i den och inte. Ska det gämföras med en bra kollektivtrafik långsiktigt och för alla dvs resenärer, skattebetalarna, arbetstagarna mf eller en dålig? Kostnader för samhället i stort tas heller inte med.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)