Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ebusco: 135 bussar på nio månader

Under årets första nio månader har Ebusco tillverkat cirka femton bussar i månaden. Nu försöker företaget sälja bussar som har annullerats av kunder till andra kunder som väntar på försenade leveranser. Foto: Ulo Maasing.

Under årets första nio månader levererade den hårt pressade holländska busstillverkaren 135 bussar, varav 37 under årets tredje kvartal. Det ger en produktionstakt på femton bussar i månaden. Totalt har tillverkaren fasta order på 694 bussar och optioner på 778 bussar. Företaget släpar efter med betalningar på 375 miljoner kronor. Inför torsdagens extra bolagsstämma har företagsledningen presenterat sin plan för hur företaget ska vända sin negativa utveckling och leva vidare.

På den extra bolagsstämman vill Ebusco också få godkänt en företrädesemission av aktier på 36 miljoner euro (cirka 411 miljoner SEK) för att stärka sin ekonomi.

Företagets plan för att vända utvecklingen innehåller en rad åtgärder.

Bland annat ska produktionsmodellen bygga på att bussarna designas och konstrueras hos Ebusco i Nederländerna, men montering ska ske hos externa företag. I praktiken torde det innebära att slutmonteringen i hög grad görs av företag i Kina där en stor del av Ebuscos produktion ligger redan idag.

Ebuscos egna anläggningar i Deurne i Nederländerna samt Venray i Frankrike ska slås samman till en enhet, men finnas kvar på de båda orterna. Slutmontering ska ske hos tre externa företag.

Produktionstakten ska öka från dagens cirka femton bussar i månaden till 40 – 50 bussar i månaden.

Kostnaderna ska minskas med ungefär 30 miljoner euro, drygt 340 miljoner på årsbasis. Det ska bland annat åstadkommas genom att rationalisera hela värdekedjan genom att optimera och effektivisera tillverkningen och slutmonteringen hos underleverantörerna och standardisera produkter och tillverkningsprocesser.

Företagsledningen räknar med att hela planen ska vara genomförd under 2025. Samtidigt aviserar man att den redan hårt pressade likviditeten kommer att vara som sämst under första kvartalet nästa år.

Ebusco förhandlar också med andra aktörer om att ge dem licens på Ebuscos teknik för produktion av lättviktsbussar.

Flera bussföretag har annullerat sina order hos Ebusco på grund av företagets leveransproblem. Ebusco förhandlar nu med andra kunder om att få leverera 61 av de annullerade bussarna till dem. Det handlar bland annat om 45 12-metersbussar som holländska Qbuzz har annullerat.

Men det kommer att kosta pengar eftersom bussarna måste anpassas till respektive kunds specifikationer.

Ebusco ligger också efter med betalningar på cirka 33 miljoner euro (drygt 375 miljoner kronor) och för förhandlingar om dessa obetalda räkningar. Dessutom står företaget med betydande krav på sig för viten och skadestånd i samband med försenade leveranser. Enligt Ebusco kommer många order inte att levereras i tid.

– Ebusco går just nu igenom en mycket svår fas. Men jag kan med övertygelse säga att Ebuscos produkter har en fantastisk potential som man hittills inte har tagit vara på, säger Christian Schreyer, vd för Ebusco, i en information till aktieägarna.

Sedan Ebuscos företagsledning på torsdagsmorgonen presenterat sin återhämtningsplan sjönk Ebuscoaktien ytterligare från en tidigare mycket låg nivå. När Amsterdambörsen öppnade på torsdagsmorgonen var aktien värderad till 0,5 euro och under förmiddagen hade den sjunkit till 0,42 euro. För tre år sedan var aktien värderad till 28,65 euro på Amsterdambörsen.

Inför torsdagens stämma aviserade Ebuscos finansdirektör Jurjen Jongma att han avser att lämna företaget.

Taggat som: ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)