
Nordamerika, där Volvo Bussar är på plats genom dotterbolagen Prevost och Nova Bus, har hittills i år varit Volvo Bussars största marknad. Bild: Prevost.
Volvo Bussar ökade omsättningen och förbättrade sin lönsamhet under det tredje kvartalet. Företaget fick också beställningar på fler bussar och på många marknader är efterfrågan stark, särskilt på turistbussar. Det framgår av Volvokoncernens delårsrapport som presenterades på fredagsmorgonen.
Orderingången på bussar ökade med sex procent, jämfört med tredje kvartalet i fjol. Omsättningen steg med 21 procent till 6,2 miljarder och rörelsemarginalen nästan fördubblades till 11,8 procent mot 6,3 procent under fjolårets tredje kvartal.
Under tredje kvartalet fick Volvo beställningar på 1 677 bussar, varav 186 helelektriska. Under årets första nio månader uppgick beställningarna till 3 928 bussar mot 5 169 samma tid förra året, en minskning med 24 procent. Av de beställda bussarna var 384 elbussar i år mot 572 i fjol. Den minskade orderingången beror till stor del på den omställning av produktionen som Volvo Bussar nu genomför och som har inneburit en dipp i produktionen.
Hittills i år har Nordamerika varit den största marknaden för Volvo Bussar med en omsättning som är nästan dubbelt så stor som i Europa.
Volvokoncernen som helhet, där lastbilarna dominerar stort, minskade omsättningen med tolv procent till 117 miljarder mot 132,3 miljarder samma tid i fjol. Lönsamheten fortsatte att vara god med en rörelsemarginal på tolv procent och ett rörelseresultat på 14 miljarder mot 19,3 miljarder i fjol.
Totalt omsatte Volvokoncernen (där personbilarna inte ingår) 388,4 miljarder under årets första nio månader. Siffran förra året var 404,2 miljarder.
Lämna ett svar