
Särskilda, eldrivna cykelbussar ska göra det enkelt och säkert för cyklister att färdas genom en ny vägtunnel i London. Foto: Stagecoach.
Elbussar i tät trafik ska göra livet lättare för cyklister i östra London. Där byggs nu en ny vägtunnel under floden Themsen. För att cyklister ska kunna utnyttja tunneln på ett trafiksäkert sätt ska särskilda, eldrivna cykelbussar gå i skytteltrafik i tunneln så att cyklisterna slipper konkurrera om utrymmet med andra fordon.
Den nya vägtunnel under floden Themsen som nu byggs i östra London har fått namnet Silvertown tunnel. Tunneln ska öppnas för trafik nästa år och binda samman stadsdelarna Greenwich på södra sidan av floden med Newham på den norra.
Tunneln blir 1,4 kilometer lång och kommer att ha ett busskörfält i vardera riktningen förutom körfält för biltrafiken. Tunneln ska avlasta en annan vägtunnel under Themsen, Blackwell Tunnel. Kapaciteten i den tunneln räcker inte till, vilket ofta orsakar långa bilköer på vardera sidan om Themsen.
I London, liksom i svenska städer, har cykeln blivit ett allt populärare färdmedel vilket ofta är en utmaning på de smala, ringlande gatorna i den brittiska huvudstaden.
För att göra den nya tunneln både attraktiv och säker för cyklister ska trafikhuvudmannen i London, Transport for London, sätta in särskilda, eldrivna cykelbussar med täta turer. Cyklisterna kan enkelt och smidigt ta med sin cykel ombord på cykelbussarna och på det sättet slippa trampa långa omvägar för att ta sig från den ena sidan floden till den andra.
Privatbilister måste däremot betala en avgift för att köra genom tunneln, något som Transport for London hoppas ska göra att fler går över till kollektivtrafiken. Eller cykel.
Cykelbussarna ska på uppdrag av Transport for London köras av bussjätten Stagecoach.
– Detta tillskott till vårt linjenät är ett tillskott till våra ambitioner att erbjuda ett starkt, lokalt linjenät med hållbarhet i fokus, säger Paul Lynch, vd för Stagecoach London.
Förutom de särskilda cykelbussarna ska också annan busstrafik gå genom tunneln. Transport for London räknar med att köra åtminstone 20 bussar i timmen i vardera riktningen när tunneln öppnar.När stadsdelarna på vardera sidan om Themsen byggs ut kommer trafiken att öka till 37 bussar i timmen.
Kanske något för svenska trafik- och samhällsplanerare när det byggs vägtunnlar i storstadsområdena?



Artiklar(RSS)
Lämna ett svar