Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Självkörande stor buss testas i Göteborg

En självkörande buss från Karsan ska gå i linjetrafik i centrala Göteborg. Liknande projekt har genomförts i Finland.

Västtrafik och Vy Buss planerar att i samarbete med Göteborgs stad testa trafik med en självkörande, autonom, buss i linjetrafik i stadsdelen Gårda i centrala Göteborg. Busslinjen ska gå mellan Göteborgs centralstation och Lisebergs station. Den buss som ska användas i trafiken är en åtta meter lång elbuss från den turkiska tillverkaren Karsan.

Först ska bussen testas med säkerhetsförare och utan resenärer under tre månader. Sedan går man vidare med nästa steg. Under nio månader ska bussen då köras med resenärer ombord, men också med en säkerhetsförare bakom ratten. Säkerhetsförarens uppgift är att vid behov ta över kontrollen av bussen.

Den tredje fasen är på ungefär ett år. Där körs bussen utan säkerhetsförare och med resenärer ombord.

Tidigare har Västtrafik deltagit i andra pilotprojekt med självkörande fordon, men nu ska man gå ett steg längre och testa nästa generations fortdon med avancerad AI-teknik, det vill säga artificiell intelligens. Till skillnad från de tidigare projekten och projektet med de självkörande små fordonen i Linköping handlar det här också om en trafik med en ”riktig” buss och där bussen i högre grad integreras i den vanliga trafikmiljön.

Västtrafik räknar med att inom några år ha möjlighet att upphandla självkörande bussar som en del av kollektivtrafiken.

I norska Stavanger har en buss av samma modell gått i trafik sedan 2022. Foto: Vy Buss.

Förarbrist
Det finns också enligt Västtrafik en potential att använda tekniken med autonoma fordon i anropsstyrd trafik, eller som det ibland kallas på svengelska, on-demandtrafik. Där kan självkörande bussar öppna stora möjligheter. De gör det möjligt att utveckla kollektivtrafiken samtidigt som kostnaderna sjunker. Störst är möjligheterna i mindre tätorter, i förorter och i pendlingsorter. Men även när det gäller större bussar i linjetrafik ser Västtrafik en stor potential.

På sikt räknar Västtrafik med att autonoma bussar blir en naturlig del av fordonsflottan.

– En central del när det gäller att erbjuda kostnadseffektiv busstrafik är bristen på förare, kostnaden för förare och hur tidtabeller läggs upp och styrs av förartjänster och kör- och vilotider. Autonoma bussar har potential att bibehålla eller förbättra utbudet till en väsentligt lägre kostnad än idag och samtidigt vara en lösning på förarbristen, står det i det förslag som trafikpolitikerna i Västra Götaland ska ta ställning till nästa vecka.

Vy Buss är sedan våren 2022 engagerat i ett projekt med en självkörande buss i Stavanger i Norge i samarbete med trafikhuvudmannen Kolumbus. Förutom med busstillverkaren Karsan samarbetar man där med företagen Applied Autonomy och Adastec. I vintras flyttades trafiken i Stavanger till en mer krävande linje som bland annat går genom en lång tunnel, filbyten i tät trafik och högre hastigheter.

Liknande försök med självkörande, fullstora bussar pågår eller har genomförts på flera andra håll i Europa, bland annat i Tammerfors i Finland och i Nederländerna.

Taggat som: , , , , ,

3 kommentarer »

  1. Om AI är så smart som det sägs lär hen gå ut i strejk redan på första varvet?
    Skämt åsido, det pratas ju alltid att det inte får kosta något i allmänhet och i bussbranschen i synnerhet. Så låter det vid löneförhandlingarna i alla fall och vid många andra tillfällen. Men, vad kostar denna förarfria buss? Inköp och drift? Skador på plåt och folk? Underhåll av det digitala systemet?
    Jämför denna kostnad med en vanlig buss och en helt vanlig bussförare. Väljer ni det billigaste eller dyraste?
    Kanske är AI så dyr att det vore billigare att anställa en människa, och ge hen en lön värdig ansvaret? Bussförarbrist är en myt, och den blir inte mer sann bara för att den upprepas. Över 100 000 har D-körkort bara i Sverige. men utav dem är det bara 25 000 som kör buss. De andra 75 000 skulle kanske börja köra buss igen om lön, arbetstider och förmåner vore de rätta? Ja och då skulle kanske ännu fler utbilda sig till världens bästa yrke?
    AI versus Bussförare, vem vinner i kampen maskin mot människa, pengar mot bussförare?

  2. Om olyckan är framme, vem är ansvarig för bussen? Säkerhetsföraren? Bussbolaget? Huvudmannen? Tillverkaren?
    Och hur ska tryggheten säkras, många äldre tar hellre buss än spårväg för att en förare finns inom hörhåll?

    Katarina Ohlson

    • All bruk avselvkjørende kjøretøy legger til grunn sikkerhet som førsteprioritet.

      Ved bruk av selvkjørende kjøretøy starter man med en sikkerhetssjåfør i kjøretøyet. Denne personen har anledning til å bremse og til å slå bussen over i manuell modus.

      Det vil værekontinuerlig evaluering av kjøreatferd fra en fjerndriftssentral.

      Når man ser at kjøretøyet samvirker godt med andre trafikanter og kjører på en sikker og god måte kan man søke om å ta ut sikkerhetssjåføren.

      Når sikkerhetsjåføren ikke er i kjøretøyet er det kjøretøyprodusenten som er ansvarlig for at sikkerheten ivaretas. Operatøren av kjøretøyet er ansvarlig for at kjøretøyet benyttes i tråd med hva kjøretøyet er godkjent for.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)