Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussförare åtalas för två dikeskörningar på kort tid

En bussförare åtalas vid Luleå Tingsrätt för två dikeskörningar på kort tid. Foto: Sveriges domstolar.

En bussförare i Norrbotten har åtalats för vårdslöshet i trafik efter två uppmärksammade dikeskörningar på kort tid. Föraren nekar till brott. Vid båda olyckorna fanns många skolbarn i den buss den åtalade körde men ingen skadades.

Den första dikeskörningen ägde rum utanför Luleå den 11 oktober. Ett tjugotal personer, varav många skolbarn, befann sig i den buss som föraren, en man i 70-årsåldern körde, men ingen skadades.

Den andra olyckan inträffade den 23 oktober. Även då fanns många skolbarn ombord men inte heller vid den olyckan skadades någon.

Dikeskörningarna har enligt åklagaren orsakats av att mannen i uttröttat tillstånd somnat vid ratten vid båda tillfällena. Efter den senare olyckan berättade en kvinna som med sin tioåriga dotter fanns på bussen för SvT att hon hade talat med föraren. Denne uppgav då för kvinnan att han var chockad och att han hade somnat två gånger.

Åklagaren åberopar i sin bevisning bland annat vittnesmål och att man inte har hittat några tekniska brister på de bussar föraren körde i diket med.

Taggat som: , ,

1 kommentar »

  1. Ska man köra en buss full med människor vid 70 år fyllda? Kroppen är gammal och sliten, och hjärnan är inte lika snabbtänkt längre? Varken kropp eller knopp orkar längre med ett stressiga jobb med långa arbetsdagar där blixtsnabba beslut måste tas hela tiden? Visst läkarna har gett klartecken, men vad vet väl en läkare om att köra en stor buss på delade turer i dagens hetsiga trafik?
    Som bussförare har man ingen större pension ens efter 50 års arbete? Så ett extraknäck är många gånger nödvändigt? Och för bussbolagen är åldringarna guld värda, inga unga vill ju köra buss på deras villkor, och gamlingarna kommer när man ringer, och de kostar mindre än en heltidare i lön. Säkerheten bortprioriteras då?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)