Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Östgötatrafiken: Smarta människor tar bussen

För att uppmärksamma dem som reser med kollektivtrafiken utrustas fyra av Östgötatrafikens hållplatskurer med en sådan här skylt. Foto: Östgötatrafiken.

Det är smart att ta bussen eller tåget. Det är temat i Östgötatrafikens nya kampanj som inleddes på måndagen. Och det krävs inte så mycket för att vara smart, menar Östgötatrafiken. Det är bara att sätta sig på bussen – och göra ingenting.

Kampanjen är en fortsättning på den pappakampanj som Östgötatrafiken genomförde i våras: ”Hjälp din pappa resa mer hållbart. Varje pappa räknas”. I ett antal korta filmer visades en pappa som med hjälp av sin dotter upptäckte kollektivtrafiken. Och dess mysterier för den ovane…

Årets kampanj har syftet att fler ska se kollektivtrafiken som det smarta sättet att resa. Kampanjens budskap är ”Gör ett smart val, det krävs inte så mycket”. Kampanjen följer dottern till den pappa som var frontfigur i vårens kampanj. Dottern är en van resenär och visar att det inte krävs speciellt mycket för att göra ett smart val.

Ett inslag i kampanjen är att fyra hållplatskurer i Linköping och Norrköping utrustas med skyltar som visar att i den här kuren står det smarta människor.

– Vi vill framför allt visa uppskattning till dem som väljer att resa med kollektivtrafiken. De gör en bra sak för samhället och framtiden, säger Anna Runesson, kommunikationschef på Östgötatrafiken.

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)